Debatt ● Seks OsloMet-ansatte
Kunnskapssektoren utryddes i Gaza — norske institusjoner må handle
Vi som jobber med utdanning, kan ikke stille oss nøytrale ovenfor overgrepene som skjer mot utdanningssystemet i Gaza. Alle barn og unge skal ha rett til utdanning og beskyttelse i krig. Derfor mener vi at utdanningssektoren i Norge må bidra mer.
Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
Det vi er vitne til nå er et skoledrap. Alle universitetene i Gaza har blitt utslettet og over 80 % av skolene er ødelagt. Bare i løpet av de siste ti månedene har staten Israel vært skyldige i bombingen av 364 skoler, der flere den siste tiden har fungert som tilfluktssteder for barn og deres familier.
Utdanningssystemet i Gaza er utryddet gjennom arrestasjoner,
internering, drap på elever, studenter og lærere. Mer enn 14 100 barn har
blitt drept, og flere tusen er alvorlig skadet.
FN-eksperter har derfor omtalt dette som et «scholasticide» — et bevisst valg om å utrydde all kunnskapsinfrastruktur. Videre argumenterer ekspertene for at « … Attacks on education cannot be tolerated. The international community must send a clear message that those who target schools and universities will be held responsible».
I den norske UH-sektoren har vi derimot de siste ti månedene opplevd en berøringsangst i forhold til den pågåendende okkupasjonen og utslettelsen av det palestinske folket. Ja, debatten om boikott har gått i universitetsstyrene, og innleggene for, imot — eller i tvil — har vært mange. Likevel undrer vi oss over hvorfor vi ikke snakker mer om utryddelsen av UH-sektoren i Palestina, spesielt når Israelske universiteter er medskyldige.
Vi mener akademisk boikott må på agendaen igjen. Israel som stat har svart på Norges anerkjennelse av Palestina ved å utvise norske diplomater. I kjølvannet av Israels reaksjon, har utenriksministeren Barth Eide skjerpet retorikken betydelig: krigen må stoppes med alle fredelige midler.
Nå er det vår tur til å ta Barth Eides oppfordring på alvor. Utdanningsinstitusjonene må følge opp med konkrete handlinger. Vi må lytte til våre palestinske kolleger sine kall til boikott og desinvesteringer på okkupert jord — nettopp for å sikre like rettigheter for palestinere, som for alle andre. Dette omfatter også akademisk boikott, basert på den utstrakte medvirkningen i den israelske UH-sektoren til undertrykkelsen av palestinere og frarøvelse av deres rett til utdanning.
Vi ville ønsket at andre reiste seg og sa ifra at nok er nok, hvis det var våre utdanningsinstitusjoner som var lagt i grus.
Seks OsloMet-ansatte
Vi har mye å lære av studentene som reiser seg mot urett. Med samtlige teltleirene over hele Norge, står spesielt UiO-leiren med slagordet «We won’t rest until UiO divests!» i spissen. Teltleirene har blitt møteplasser som tilrettelegger for konkrete handlinger — som f.eks. demonstrasjoner, lesesirkler, språkkurs, filmkvelder, fellesmåltider og mye mer. Men teltleiren har også blitt et sted studentene kan prate ut om følelser og inntrykk fra Gaza, samtaler de kanskje ikke opplever har en plass i undervisning eller i universitetets korridorer.
Som ansatte i UH-sektoren er det mye vi kan gjøre for å vise solidaritet med studenter og kolleger i Gaza. Vi kan engasjere oss lokalt på eget studiested, jobbe for akademisk boikott, etiske innkjøpsrutiner og jobbe for gjenoppbygging av den palestinske utdanningssektoren.
Enten vi er elever, lærere, foresatte eller andre medborgere har vi alle et forhold til utdanningssystemet. UH-sektoren, skoler og barnehager er en forutsetning for selvstendige og bærekraftige samfunn, men i Gaza er utdanning blitt en umulighet under Israels krigføring. Skoler har isteden blitt tilfluktssteder for internt fordrevne, og selv da blir de ikke skånet for Israels bomber. Vi oppmuntrer alle som har vært så heldige å få gått i barnehage og skole, som har barn i barnehager og skoler, som jobber med barnehage og skole eller som bare bryr seg — om å rope høyt om våpenhvile for barna i Gaza.
Vi ville ønsket at andre reiste seg og sa ifra at nok er nok, hvis det var våre utdanningsinstitusjoner som var lagt i grus.
Innlegget er skrevet av:
Usma Ahmed, Stipendiat ved barnehagelærerutdanningen, OsloMet
Kine Marie Michelet, Stipendiat ved sosialfag, OsloMet
Ingrid Rodrick Beiler, Førsteamanuensis ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning, OsloMet
Mette Tollefsrud, Prosjektleder, OsloMet-Holmlia
Ingrid Stensland, Seniorrådgiver, OsloMet
Melike İşleyen, Stipendiat ved Institutt for journalistikk og mediefag, OsloMet
Nyeste artikler
Forskaren vaks opp i Israel. No veit han ikkje om han vil reisa tilbake
Nordisk Østforum legger ned. Forskere vil ikke lenger skrive skandinavisk
Khronos store julequiz
Fagskoledebattens blindsoner — mer enn ren kvalifisering for arbeidslivet
Frykter for kurstilbudet. Blir det svekket, kan det bli flere tomme studieplasser
Mest lest
Dette er Lise Øvreås sitt lag til rektorvalet ved UiB
Tidligere har hun fått drapstrusler for forskningen sin. Men nå har det skjedd noe
ChatGPT fikk A på eksamen. — Skulle nesten bare mangle
Cecilie Hellestveit vurderer å slutte å snakke med media: — Klikkhoreri
Professor ber studentene forplikte seg: Du vil bli sett på som en forræder om du dropper ut