KVALITET
Studenter velger vanskeligere oppgaver når de får velge selv
En ny studie viser at studenter som får velge selv, bruker mer tid på studiene og vil ha vanskeligere oppgaver.
En ny studie viser at gitt muligheten velger studenter vanskeligere oppgaver, skriver Times Higher Education.
Forskere ved Carnegie Mellon University har nylig publisert en forskningsartikkel om studenters selvbestemmelse i undervisning.
— Å gi studenter kontroll over egen læring økte tiden de brukte på å studere og forbedret prestasjonene deres på komplekse problemløsningsoppgaver, sier Simon Cullen, en av forfatterne bak studien, til Times Higher Education.
Jobbet lenger
Studien er delt opp i to deler, som ser på selvbestemmelse i henholdsvis oppgavemuligheter og obligatorisk oppmøte for karaktersetting.
Studenter ble delt i to for studien om oppgavevalg. Den ene gruppen skulle løse et vanskelig oppgavesett. Den andre gruppen fikk det samme oppgavesettet og muligheten til å velge en enklere oppgave, pluss muligheten til å ombestemme seg.
Veldig få byttet til den enklere oppgaven. I tillegg jobbet gruppen som fikk valgfrihet mye mer med oppgaven sin enn gruppen som kun fikk et oppgavesett.
Forskningen undersøker studentenes autonomi, altså selvbestemmelse, i undervisningssituasjoner. Dette er en av tre kjerneaspekter av selvbestemmelsesteori, der de to andre er mestring og opplevelse av tilhørighet.
«På tross av omfattende litteratur om hvor viktig autonomi er for motivasjon og måloppnåelse, anbefaler mange universitetsretningslinjer tiltak som obligatorisk oppmøte, innlevering av oppgaveutkast, testing av pensum og mer, som undergraver følelsen av autonomi», skriver forfatterne av artikkelen.
Valgte oppmøte
I den andre delen av studien så forskerne på bruk av obligatorisk oppmøte i undervisning. Studentene fikk mulighet til å velge om oppmøte på undervisning skulle telle på karaktersetting.
90 prosent av studentene valgte at oppmøte skulle telle, og det var kun 10 prosent av studentene som angret. I tillegg var det litt mer sannsynlig at studentene som selv valgte oppmøte deltok på ukentlig undervisning, og færre av disse droppet ut av emnet underveis i semesteret.
— Studenter bryr seg om sin akademiske suksess og tenker på sitt akademiske jeg som en kjernedel av egen identitet, skriver forskerne i artikkelen.
Tviler på studentene
Forskerne foretok også en uformell avstemming blant kollegaer ved universitet om studien de skulle gjennomføre. Deres underviserkollegaer trodde at færre enn 20 prosent av studenter ville velge obligatorisk oppmøte. De trodde heller ikke det var særlig mange studenter som ville velge vanskelige oppgaver selv.
I artikkelen spør forskerne hvorfor autonomi har blitt så lite vektlagt i høyere utdanning, og sier en mulig forklaring er at undervisere tviler på at studenter vil foreta gode valg.
I tillegg påpeker de at når studenter blir forhindret å delta i undervisning, så tror undervisere det handler om studentenes personlighet eller mangel på motivasjon. Istedenfor handler det ofte om situasjoner utenfor studentenes kontroll, skriver forskerne, slik som ekstremvær, personlige forhold eller krav fra annen undervisning.