Debatt ● 67 ansatte, 3 studentrepresentanter og 7 studenter
OsloMet fortjener en grundig og redelig behandling av akademisk boikott i universitetsstyret
På forrige styremøte ved OsloMet fikk universitetsledelsen i oppdrag å utrede spørsmålet om akademisk boikott av Israel. Vi kan ikke se at ledelsen har utført dette oppdraget.
Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
På styremøtet ved OsloMet den 15. desember fikk universitetsledelsen i oppdrag å utrede spørsmålet om akademisk boikott av Israel og legge det frem som en vedtakssak for universitetsstyret den 13. februar 2024.
Basert på sakspapirene som nå er offentliggjort, kan vi ikke se at universitetsledelsen har utført dette oppdraget.
For det første legges ikke saken om akademisk boikott frem som en vedtakssak. Forslag til vedtakstekst er:
«Styret tar til etterretning universitetsledelsens redegjørelse for:
- Hva universitetet gjør i saken.
- Universitetets posisjon knyttet opp mot universitetsstrategien og universitetets samfunnsoppdrag og lovpålagte rammer og oppgaver.»
Universitetsledelsen vil nok argumentere for at saken er inkludert i kulepunkt nummer to. Dette fremstår som en uredelig måte å «behandle» saken på. Når oppdraget er å behandle akademisk boikott som en vedtakssak, så forventer vi at styret må ta aktivt stilling til ulike sider ved saken, ikke at de «tar til etterretning» rektoratets egen posisjon.
Dette er særlig viktig når minst tre av styremedlemmene tok til orde for akademisk boikott i forrige styremøte, og flere andre uttrykte at de ønsket mer informasjon om boikott og om israelske universiteters rolle i undertrykkingen av palestinere.
For det andre fremstår universitetsledelsens tilnærming som en overkjøring av universitetsdemokratiet. Mandag 29. januar sendte 161 ansatte ved OsloMet en henstilling til rektor om at det nasjonale oppropet for akademisk boikott inkluderes i sakspapirene til styrebehandlingen, slik at vår side av saken kunne belyses for medlemmene av styret. Sammen med oppropet sendte vi et kunnskapsgrunnlag om akademisk boikott på 34 sider. Rapporten belyser spørsmål som styremedlemmene stilte i desembermøtet, eksempelvis om israelske universiteters rolle i undertrykkingen av palestinere.
Universitetsledelsen har i stedet kun lagt frem sitt eget syn, der første setning i «utredningen» av temaet er «OsloMets ledelse vil advare mot akademisk boikott».
Forfatterne
Krogh har bestemt at styremedlemmene ikke får lese dette dokumentet. Selv om rektor formelt bestemmer hva som skal inkluderes av sakspapirer, stiller vi oss undrende til at han velger å overkjøre sine ansatte på denne måten i en sak som så mange opplever som svært viktig, og tilsidesette informasjon som hans egne styremedlemmer etterlyser.
For det tredje har ikke universitetsledelsen presentert en utredning. Ifølge Det store norske leksikon er en utredning en «grundig undersøkelse» som skal «fremskaffe den kunnskapen som er nødvendig for å ta en viktig beslutning». Universitetsledelsen har i stedet kun lagt frem sitt eget syn, der første setning i «utredningen» av temaet er «OsloMets ledelse vil advare mot akademisk boikott».
Vi registrerer at Krogh forsøker å ramme dette inn som en tilslutning fra universitetsstyret til en rekke prinsipper, som universitetsledelsen deretter får fullmakt fra styret til å operasjonalisere. Det er imidlertid klare hull i den prinsipielle diskusjonen (som det nødvendigvis blir når bare en side av saken er belyst). Tre eksempler på prinsipielle spørsmål som styret opplagt bør diskutere og ta stilling til, er:
- Er det i tråd med OsloMet sine etiske retningslinjer å samarbeide med universiteter som uttrykker aktiv støtte til det ICJ har vurdert som et plausibelt folkemord?
- Når hensynet til
vår egen akademiske frihet går på bekostning av andres akademiske frihet (i
dette tilfellet, palestinernes), er det da alltid vår egen akademiske frihet
som skal veie tyngst?
- Saksdokumentet presenterer som et grunnleggende prinsipp at universiteter ikke skal være «politiske aktører». Oppfyller vi dette kriteriet når vi gjennom akademisk samarbeid legitimerer en apartheidstat som bedriver folkemord, okkupasjon og brudd på folkeretten?
Vi mener to grunnleggende prinsipper for OsloMet sin virksomhet bør være:
- Vår forsknings- og utdanningsvirksomhet bør ikke bidra til å frarøve andre akademikere deres akademiske frihet.
- Vår forsknings- og utdanningsvirksomhet bør ikke påføre andre skade. Vi kan derfor ikke bidra til å legitimere universiteter som uttrykker aktiv støtte til et pågående folkemord.
Innlegget er undertegnet av (i alfabetisk rekkefølge):
Usma Ahmed, Institutt for barnehagelærerutdanningen, LUI, OsloMet
Samir Aboalol, SAM, OsloMet
Qadeer Alvi, Avdeling IKT, OsloMet
Tiril Maria Årmot Andreassen, TKD, OsloMet
Aqsa Umme Awan, NOVA, OsloMet
Kamran Bagheri, NTL OsloMet
Anniken Bakke, SAM, OsloMet
Murat Balci, SAM, OsloMet
Abdelrhman Abubasha, TKD, OsloMet
Ingrid Rodrick Beiler, Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning, OsloMet
Justyna Bell, NOVA, OsloMet
Axel Borchgrevink, IST, OsloMet
Victoria Skogsletten Dalen, TKD EST, leder SFR TKD, SP, OsloMet
Sissel Egden, IST, OsloMet
Kristoffer Eikemo, Institutt for sosialfag, OsloMet
Trine Elvebakken, DIGIN, OsloMet
Ingunn Eriksen, NOVA, OsloMet
Tore Linné Eriksen, professor em., OsloMet
Madeleine Brekke Everett, TKD, OsloMet
Marte Granlund, avdeling IKT, OsloMet
Anne Greve, LUI, OsloMet
Tom G. Griffiths, IST, OsloMet
Lars Gule, førsteamanuensis em., OsloMet
Aina Landsverk Hagen, AFI, OsloMet
Ingrid Haugsrud, SIFO, OsloMet
Håvard Lunde Helgesen, AFI, OsloMet
Hege Hermansen, Senter for profesjonsforskning, OsloMet
Hanna Holmeide, Senter for profesjonsforskning, OsloMet
Cinta Asmara Hondsmerk, TKD EST, SR EST, SFR TKD, SP, OsloMet
Toril Hægeland, LUI, OsloMet
Abubakr Iqbal, Avdeling IKT, OsloMet
Roy Sigurd Karlsbakk, senioringeniør, Avdeling IKT, OsloMet
Hilde Rønnaug Kitterød, AFI, OsloMet
Alexander Fossen Lange, Senter for profesjonsforskning, OsloMet
Beate Kristin Leirpoll, LUI, OsloMet
Aleksander Lindås, DIGIN, OsloMet
Sara Berge Lorenzen, AFI, OsloMet
Kleopatra Lykou, TKD, OsloMet
Anders Schjelderup Lyng, Avdeling IKT, OsloMet
Fatima Madar, Avdeling IKT, OsloMet
Lisbeth Mangen, AU SP, OsloMet
Nuno Marques, Institutt for informasjonsteknologi — TKD, OsloMet
Jan Messel, Senter for profesjonsforskning, OsloMet
Palle Michael Nielsen, Eiendom, OsloMet
Håvard Nilsen TKD, OsloMet
Ingvild Nordang, NTL ved OsloMet
Kristen Nordhaug, IST, OsloMet
Hedda Bøe Nyhus, Institutt for Sykepleie og helsefremmende arbeid, OsloMet
Nicoline Nørgaard, Institutt for bygg- og energiteknikk, TKD, OsloMet
Maren Omland, Senter for profesjonsforsking, OsloMet
Amela Paćuka Institutt for sosialfag OsloMet
Celine Pedersen, Senter for profesjonsforskning, OsloMet
Marlene Folkestad Persson, NOVA, OsloMet
Brita Phuthi, IST, OsloMet
Kamalan Rashasingham, TKD/BE, OsloMet
Monika Grønli Rosten, NOVA, OsloMet
Emad Alrozzi, Institutt for barnehagelærerutdanningen, OsloMet
Knut Sverre Bjørndalen Røang, SAM, OsloMet
Nabil Safadi, Avdeling IKT, OsloMet
Anna Schytte Sigaard, SIFO, OsloMet
Helle Dyrendahl Staven, Senter for profesjonsforskning, OsloMet
Hanna Seglem Tangen, SIFO, OsloMet
Sissel Seim, førsteamanuensis em. Fakultet for samfunnsvitenskap
Seema Singh, Avdeling IKT, OsloMet
Fazilat Siddiq, Senter for profesjonsforskning, OsloMet
Magdalena Smola TKD, OsloMet
Mette Tollefsrud, prosjektleder OsloMet-Holmlia
Vanessa Tryba, TKD, OsloMet
Arne Tveit, Avdeling IKT, OsloMet
Ingrid Stensland, Avd. for samfunnskontakt og kommunikasjon, OsloMet
Jo Helle-Valle, IST, OsloMet
Viggo Vestel, NOVA, OsloMet
Nyny Vo TKD, OsloMet
Baki Vurucu, SAM, OsloMet
Signe Ylvisaker, Institutt for sosialfag, OsloMet
Anka Ødegaardshaugen, Fakultet for samfunnsvitenskap, OsloMet
Leikny Øgrim, professor em., LUI, OsloMet