undervisning
Undervisere ble deprimerte og tappet for energi
Fire forskere ved Høgskolen i Innlandet har sett nærmere på hvordan digital undervisning under pandemien påvirket undervisere.

Hovedfunnet er at underviserne opplevde svarte skjermer og mangel på respons hos studentene som negativt for motivasjonen og kvaliteten på undervisningen, skriver Forskerforum.
— Mange av underviserne opplevde svarte skjermer, og mangel på interaksjon. De ble slitne, deprimerte og tappet for energi, sier Monica A. Breiby, en av forskerne bak studien.
Gruppeintervju
Sammen med Åshild L. Hauge, Stig Holen og Trygve Stølan ved Høgskolen i Innlandet står Breiby bak studien, som nylig ble publisert i pedagogtidsskriftet Uniped.
Studien baserer seg på to gruppeintervjuer med fire informanter i hver gruppe. Informantene er klassifisert som erfarne og vant til å undervise store kull, samt ha ulik fagbakgrunn.
— Noen opplevde at forelesningen mistet kvalitet. De ble mindre frie, og det ble monotont og kjedelig, forteller Monica A. Breiby til Forskerforum.
Også positive sider
Studien har også avdekket noen positive sider ved digital undervisning, blant annet høyere oppmøte bant studentene.
Monica A. Breiby tror at den digitale forelesningsformen har kommet for å bli.
— Samspillet mellom det digitale og fysiske kan utnyttes mer i tiden som kommer, sier forskeren.
Nyeste artikler
Sturla Stålsett blir rektor ved MF. — En teolog bør tvile på Gud fra tid til annen
Neitakk til milliondryss
Lise Iversen Kulbrandstad (1958—2025)
Alle skal med i barnevernet?
Pandemistipendiat: — Man blir jo litt smårar av å sitte for seg selv
Mest lest
Aksjoner mot Trump over hele USA. — Stopp krigen mot universitetene!
Ble avkrevd 190.000 kroner midt i semesteret. Måtte avbryte studiet
Trumps økonomirådgiver fikk toll-argumenter av sin «fantasiprofessor» Vara
Ikke kall det bachelor og master før vi vet hva vi snakker om
Khronos påskequiz 2025 og mange påskenøtter i Khrono