Tidligere har hun fått drapstrusler for forskningen sin. Men nå har det skjedd noe 19. desember 2024 - 17:59
Professor ber studentene forplikte seg: Du vil bli sett på som en forræder om du dropper ut 16. desember 2024 - 16:41
Et leit og lite inspirerende svar om digitale læringsopplevelser Relasjonen mellom lærer og student må gjerne være dominert av digitale møter, men en velfungerende relasjon stikker mye dypere enn tilfeldige møter med bussjåfører og hotellresepsjonister, skriver Arve Hjelseth i et svar til Nedim Olsson Kasumacic.
4 av 10 studenter vil ha mest fysisk undervisning. — Enklere å følge med Studentene er delt i to når de blir spurt om fysisk eller digital undervisning. Flest svarer likevel at de vil ha mest fysisk undervisning.
Rektor får bestemme om lærarstudentar kan komme til Bodø neste år Det er framleis usikkert om nye lærarstudentar får studere på Nord universitets campus i Bodø neste år. Styret vedtok å la rektor få avgjere saka.
Kraftig økning i ensomhet. Digital undervisning pekes på som årsak Norske forskere har analysert tre SHoT-rapporter for å kartlegge hvordan pandemien påvirket studentenes ensomhetsfølelse.
Over halvparten har fortsatt digital undervisning Digital undervisning har ikke forsvunnet med pandemien. Og mange studenter er fornøyde med det, viser ny studie.
Balanseringen av faglig frihet og studenters krav Studenter ønsker ofte en behagelig reise gjennom undervisningen. Er det lathet forkledd som noe annet? Hvor går egentlig grensen for hvor mye en foreleser skal tilpasse seg til studentenes ønsker - uten å ofre faglig integritet?
Studenter ønsker seg en mer hybrid studiehverdag En undersøkelse viser at den internasjonale gjennomsnittsstudenten ønsker at over en tredjedel av undervisningen skal foregå digitalt.
(Nok) Et slag for PISA-modellen Den forrige modellen for digitalstøttet undervisning må oppdateres, mener Helge Høivik.
Under halvparten får nok hjelp til digital undervisning En britisk undersøkelse konkluderer med at oppfølgingen av ansatte når det kommer til digital undervisning ikke står i stil med universitetenes ambisjoner.
Undervisere ble deprimerte og tappet for energi Fire forskere ved Høgskolen i Innlandet har sett nærmere på hvordan digital undervisning under pandemien påvirket undervisere.
— Bruker campusargument for å slippe nettstudier Masterstudent Embla Imset er kronisk syk og hadde store fordeler da undervisningen ble heldigital under pandemien. — Men det har blitt vanskelig etterpå. Universitetene er noen skikkelige dinosaurer på nettet, sier Imset.
Hun hatet å undervise på Zoom under pandemien — Jeg syns det var noe av det verste med pandemien, sier professor Lise Rakner ved Universitetet i Bergen. Men andre undervisere syntes det var spennende å bli tvunget til å prøve nye undervisningsmetoder, ifølge ny studie.
Digitalisering av utdanning – før, under og etter pandemien Digitalisering kommer til å bli stadig viktigere når studieprogrammer skal utvikles, og universitetet må jobbe målrettet på mange områder, mener Bjørn Stensaker og Crina Damşa ved Universitetet i Oslo.
Her vil flest studenter ha en miks mellom fysisk og digital undervisning Flere britiske studenter enn før ønsker å holde på noe digital undervisning.
Universitetene snur ryggen til digital undervisning Førsteamanuensis Oddveig Storstad droppet all digital undervisning etter pandemien og mener det gjør undervisningen bedre. Pedagogikk-nettverk frykter at akademia går for raskt tilbake til slik det var før.
Er Canvas virksomhetskritisk for norske universiteter? Det mener ikke dosent Helge Høivik, som har lest delrapporten "Læringsanalyse – noen sentrale dilemmaer", som problematiserer personvern og digitale verktøy i høgere utdanning.
På tide å zoome ut fra pandemien Forsker Tony Sandset utfordrer til mer nytenkning om den fysiske undervisningen.
Digital undervisningsteknologi alene fremmer ikke læring Krittavlen er ennå i bruk, og riktig brukt kan den skape læring nye digitale teknologier ikke er i stand å bidra til, påpeker innleggforfatterne.
Hovedregel: Undervisning skal ikke strømmes Fakultet for ingeniørvitenskap ved NTNU vil ha studentene tilbake til campus. Fra høsten skal undervisningen bare være fysisk.
Digitalisering er middelet, ikke målet Spørsmålet er ikke om vi er for eller imot digitalisering av utdanning, men hvordan vi kan bruke det vi har lært om digitalisering til å øke læringsutbyttet.
— Det er naivt å tro at alt blir som før Flere mener tallene fra det siste Studiebarometeret ikke er overraskende.
Studentleder vil ha ekstra stipend for tomme hybler — Det burde finnes ordninger som hjelper studenter her. Vi er neppe de eneste som opplever dette, sier to studenter ved Høgskulen på Vestlandet.
Resultatene fra Studiebarometeret må tas på alvor Resultatene i Studiebarometeret 2021 som ble lagt frem i dag, viser at pandemien fortsatte å prege studentene gjennom 2021.
Universitetenes digitale kompetanse: —Vil ikke bruke ordet tragisk, men... Han mener universiteter og høgskoler har famlet når det gjelder å ta i bruk digitalteknologi under pandemien. — Det ble veldig enkle løsninger, sier professor Arild Raaheim.
Ho har fått nok av fjernundervisning: — Kvifor skal vi tvingast over i digitalt format? Førsteamanuensis Ida-Marie Høyvik ved NTNU er ikkje imot digitale verktøy i undervisninga. Men fjernundervisninga håper ho å vere ferdig med.
Vil ikke tilbake til før-pandemisk undervisning Førsteamanuensis Patric Wallin tror det er en dårlig løsning å ville ha undervisning slik den var før pandemien. — Vi kan få flere til å ta høyere utdanning ved å tenke mer digital pedagogikk, sier Wallin.
Nå fylles auditoriene igjen: — Lærer mye bedre Etter en lengre periode uten fysisk undervisning i større grupper er studentene tilbake i forelesningssalene.
Åsmund Pegasus (20) begynner på sitt andre semester uten fysisk undervisning Lingvistikkstudenten er redd for at flere kommer til å droppe ut om de ikke får fysisk undervisning.
Tilværelsens uutholdelige forutsigbarhet En uke ut i januar kom mailen fra rektor og humøret blei mørkere enn studentenes skjermer. Jeg vil ikke ha forutsigbarhet!
Jeg ønsker frie studenter og en grundig debatt om akademisk frihet — Når regjeringen gjør sine prioriteringer, håper jeg at den ser hen til en hel generasjon unge mennesker som har fått studietiden sin amputert, skriver Nokut-direktør, Kristin Vinje, i sitt ønske for det nye året.
Opne campus er ein oase i pandemien Her er ti gode grunnar til å vera på campus for å hindre einsemd, mismot og passivitet.
Hjemmekontor og mer digital undervisning. Eksamener blir utsatt Mer digital undervisning, men ikke stengte campus, ifølge regjeringens nye koronatiltak. Alle ansatte som kan ha hjemmekontor skal ha det.
Slik blir (kanskje) semesterstarten i januar De håper på fysisk undervisning, og vil ha studentene tilbake til campus i januar. Universiteter og høgskoler planlegger for en situasjon man ennå ikke kjenner.
Lukket digital undervisning er lovstridig Digitale undervisningsformer har det siste året medført at offentligheten er blitt hindret sin rett i å få tilgang til undervisningsaktivitet, skriver bachelorstudent Bjørn Olav Østeby.
Digital utdanning uten pedagogiske regler Algoritmene som er innebygd i dagens digitale læringssystem skaper ubalanse mellom kommersiell design, som forfølger profitt, og design for å utdanne barn.
Professor: — Jeg vil absolutt bort fra den hybride undervisningen Flere var samlet for å diskutere post-korona undervisning ved Universitetet i Oslo tirsdag.
Vedtok opptak av forelesninger ved NTNU – med noen unntak — Det er ikke om å gjøre å dytte studentene hjem, men det er viktig å tilby fleksibilitet og tilrettelegge så godt man kan, sier studentleder.
«Vi trenger hjelp til å forstå hvorfor vi ikke får fysisk undervisning» Medisinstudenter ved Universitetet i Oslo lurer på hvorfor de får mindre fysisk undervisning enn deres medstudenter ved andre universiteter.
Her er planane for haustsemesteret Så mykje fysisk undervisning og andre aktivitetar som mogleg. Back to campus-program og regler for heimekontor er nokre av planane.
Erfaringen med digital undervisning var så positiv at det er grunn til et varsko Pandemien bidro til et etterlengtet løft, skriver innleggsforfatteren.
Vi ser behovet for en tydeliggjøring om svarte skjermer Vi forstår at de sentrale retningslinjene kan fremstå utydelig i en situasjon hvor mange hensyn skal tas, skriver viserektor for utdanning ved Universitetet i Bergen, Oddrun Samdal.
Stadig uklart om svarte skjermer Dersom studenter alltid kan velge ikke å bruke kamera og mikrofon, har det lite for seg å operere med fremmøtekrav og aktivitetskrav som i fysisk undervisning, skriver professor Eivind Kolflaath.
Utveksling bør ikke begrenses til noe som skjer bak en skjerm Digital utveksling er et viktig supplement, men vil aldri kunne erstatte de fysiske fordelene ved utvekslingene.
Mer bærekraftig internasjonalisering Pandemien har kastet nytt lys på behovet for mer digital samhandling på tvers av landegrenser, og virtuell utveksling er både bærekraftig og inkluderende, skriver Nina Waaler og Curt Rice.
Læring som lukkemekanisme Universitet betyr noe som er åpent og gratis. Våren 2021 var semesteret da jeg var med å innovere oss bort fra denne demokratiske ordningen.
Støre vil flytte lesesalen ut i distriktene Arbeiderpartiet går inn for lokale utdanningssentre for å fylle hullene i kartet for høyere utdanning.
18 rektorer om hjemmekontor etter pandemien Tvilsomt om alt blir som før: Flere jobber med konkrete ordninger for hjemmekontor etter koronapandemien.
Påbud om hjemmekontor og digital undervisning kan bli aktuelt dersom situasjonen ikke bedrer seg Regjeringen er klar til å iverksette strengere tiltak dersom smitten fortsetter å øke i dagene som kommer. Påbud om hjemmekontor og fulldigital undervisning kan bli aktuell dersom situasjonen ikke bedrer seg.
Vi vil hjelpe studentene til å lykkes Studentene har det krevende. Vi som fagpersoner er studentenes viktigste medspillere. Vi må sammen utvikle læringsmiljøet, og hjelpe studentene til å lykkes.
Skype, Teams, Zoom. Den tyngste påkjenninga er synet av ditt eige tryne Skype, Zoom, Teams — den tyngste påkjenninga er synet av ditt eige tryne.
Studentenes tilbakemeldinger er viktig for kvalitetsutviklingen Man kan ikke uten videre sammenligne toppidrettsutøvere med studenter, men forskerne fra Høyskolen Kristiania har et poeng i at man i en presset situasjon også må se hvilke nye muligheter som dukker opp når omgivelsene blir snudd på hodet.
Om forskjellene mellom toppidrettsutøvere og studenter Hvis jeg hadde fått tilgang til massevis av studieressurser, som hver i seg styrket ulike deler av «verktøykassa» mi, hadde jeg utviklet meg som student. Men det er jo overhodet ikke realiteten for korona-studenten, skriver student som droppet ut på grunn av korona.
Studentene har aldri hatt mer tid til studier enn nå. Derfor kan 2021 bli deres beste år Vår opplevelse er at faglige ansatte i altfor stor grad viser forståelse for studentenes vanskelige situasjon i stedet for å hjelpe dem til å se mulighetsrommet, skriver fire ansatte ved Høyskolen Kristiania.
Har gjort kamerabruk obligatorisk for studenter Lærerstudentene ved Høgskolen i Østfold får fravær hvis de ikke har på kamera under den digitale undervisningen. Flere mener dette er ugreit.
Spiller av gamle forelesninger. — Suboptimalt Ledelsen ved Det juridiske fakultet på Universitetet i Bergen, har åpnet for at gamle forelesninger kan benyttes i år, heller enn å lage ny undervisning. Det får flere studenter til å reagere.
Lærer mer med fysisk undervisning Studentene vil helst ha fysisk undervisning, men hvis den må være digital foretrekker de opptak framfor forelesninger i sanntid, viser undersøkelse ved Universitetet i Agder.
Digitale læremidler: Ingen vellykket opprydding ved UiT Det kan være behov for opprydding på dette området. Men det bør ikke bygge på det man har gjort ved UiT Norges arktiske universitet.
Svarte skjermer: Foreleserens eller studentens problem? Det som er avgjørende for om undervisningen er vellykket eller ikke i stor grad er undervisningens opplegg, innhold og hensikt. Ikke hvorvidt studentene har kamera på eller ikke, forskere på Høgskolen i Innlandet.
NTNU ber tilreisende fra «mutasjon-kommuner» om å holde seg unna campus Nedstengte lesesaler, digital undervisning og utsatt praksis. Studentenes hverdag blir stadig endret. Dette er status på studiestedene rundt om i landet akkurat nå.
Sju punkter for hvordan å overleve den digitale undervisningen Her følger min subjektive erfaring knyttet til det å forflytte meg og «mine» studenter fra en fysisk møteplass for læring til et virtuelt rom, skriver førstelektor og forteller Heidi Dahlsveen.
Ber universiteter og høgskoler forsøke få til fysisk undervisning Det er beskjeden fra statsminister Erna Solberg.
Kva gjer du når «Titties von Yolo Swag» møter til forelesing? Både forelesarar og studentar er i puberteten når det gjeld digital undervisning, meiner Jessica P. B. Hansen. Ho tar doktorgrad om samtalar på skjerm.
Frustrert over å måtte snakke til «svart hol»: — Treng ikkje ballkjole for å vere på forelesing Digital undervisning fungerer ikkje når studentane skrur av kamera, meiner professorar.
«Har ikke fikset håret»: Studenter gjemmer seg under digital undervisning Halvparten av studentene som er spurt i en ny studie har alltid svart skjerm under digital undervisning, selv om de opplever å lære mindre.
Hva sier forskningen om digitalisering og studentenes læring? De som først og fremst er opptatt av hvilke digitale teknologier som fører til bedre læring, blir nok skuffet.
Noen studier er likere enn andre Fysisk undervisning ved universiteter, høyskoler og fagskoler er igjen satt på vent som ett av tiltakene for å dempe smitten. Rammer slike tiltak alle studenter likt eller er enkelte studentgrupper mer utsatt enn andre?, spør Qalbi Kahn.
Ikke pålegg, men anbefaling om bare digital undervisning Kunnskapsdepartemenet sendte tirsdag kveld ut brev der de klargjør at beskjeden om at alle skulle ha digital undervisning fram til 18. januar var en anbefaling og ikke et pålegg. Jussprofessorer mener dette ligner på ansvarsfraskrivelse.
Nye tiltak og råd. Dette gjeld for universitet og høgskular. Det sosiale livet skal setjast på vent i to veker, undervisinga vert digital og alle som kan bør ha heimekontor, sa statsministeren under ein pressekonferanse sundag kveld.
Vil undervise digitalt også etter pandemien. Får nei Universitetslektor Viggo Gabriel Borg Pedersen får lite støtte fra NTNU-ledelsen, og får ikke skrive i emnebeskrivelsen at undervisningen hans skal være nettbasert. Nå er han bekymret.
Tilstandsrapport frå studentane: Store skilnader i digital undervisning Norske studentdemokrati har rapportert korleis dei har opplevd dei første koronamånadane. Dei rapporterer om meir involvering, men òg om mange studentar som er frustrerte over undervisninga dei har fått.
Mener det er noe helt annet enn studentene selv som bør få skylden for juksingen Pedagogikkprofessor Arild Raaheim sier at man har hengt seg opp i en gammeldags måte å tenke på, og tenker at det beste hadde vært å kutte ut eksamen.
Ingen skoleeksamen ved NTNU til våren — Det kan gjøres unntak fra regelen i helt spesielle tilfeller. Terskelen for å innvilge unntak vil være høy, melder NTNU.
Roper varsko om mangler ved digital undervisning Student ved Norges Idrettshøgskole, Tom-Daniel Laugerud, sier ifra om det han mener er manglende vilje til digitalisering. Nå har han sendt brev til høyere makter.
Avlyste eksamener grunnet mistanke om juks. Nå har de snudd Forrige torsdag besluttet Handelshøyskolen BI at fire av totalt syv eksamener i matematikk skulle avlyses. Nå har de snudd.
La oss ta med oss det beste fra vårens dugnadsånd inn i den nye digitale tidsalder Mangler det sosiale, hjelper det lite med god digital undervisning, skriver førsteamanuensis Per Thorvaldsen.
Haster med gjenbruksavtale: — Situasjonen har eskalert i takt med pandemien UHR-leder Dag Rune Olsen er klokkeklar på at noe må skje snart. Han kan ikke si noe om når en avtale om gjenbruk av digitalt undervisningsmateriell vil være på plass.
Rektorene tenker på studentene: — Dette er kjedelig for alle Både Nord universitet, Høgskulen i Volda og Universitetet i Sørøst-Norge opprettholder fysisk undervisning inntil videre.
Skal vurdere mer bruk av digital undervisning Myndighetene ber universiteter og høgskoler vurdere mer digital undervisning. De setter også ned en ekspertgruppe som skal se på studentenes situasjon.
Slik tolker UiO de nye koronatiltakene: — Strammer inn et knepp eller to Det blir mer digital undervisning for studenter ved Universitetet i Oslo.
Ber universiteta om ekstra møteplassar for studentar Regjeringa strammar inn med nye koronatiltak. Kunnskapsministeren minner om dei einsame studentane.
– Folk jobber allerede 48 timer i uken i snitt Jussprofessor Malcolm Langford lurer på hvordan regjeringen kan forvente storstilt digital omstilling og høy kvalitet, når det ikke settes av noen penger til dette.
Digitalt superuniversitet: – Får følelsen av å være i samme rom Hva kan norske universiteter og høgskoler lære av Minerva-universitetet i USA? Der er selve merkevaren digital undervisning.
No kan studentane koma attende til campus NHH-studentane må venta litt. Resten av studentane i Bergen kan kome attende etter koronastenging.
Kriminelle bruker ofte studentene på veien mot hovedmålet En undersøkelse viser at stadig flere i utdanningssektoren opplever å bli utsatt for datakriminalitet. Studentene blir brukt på veien mot hovedmålet, ifølge teknologisjef Nils Ove Gamlem.
Fagforeningene bør ikke klamre seg til fortida Man er for det gode formål, men mot alle praktiske tiltak for å realisere det, skriver dosent Helge Høivik om Forskerforbundets forslag.
Risiko for en tapt generasjon Studentene står i fare for å rammes av ensomhet, psykisk uhelse og frafall fra studiene dersom regjeringen vil gjøre all undervisning digital.
— Ikkje verdig eit parti som kallar seg kunnskapsparti Forskarforbund-leiar Guro Elisabeth Lind gir forslaget om å legge ut forelesningar gratis på nett det glatte lag. NHO hyllar idéen.
Flere gruer seg til å undervise digitalt. — Må bli mer kreative Studenter mener kvaliteten på undervisningen falt betraktelig med digital undervisning i vår. Nå holder det ikke lenger med nødløsninger, mener flere.
Rapport fra studiestart: Sprekker i den digitale infrastrukturen Hvis det ikke kommer vesentlig mer penger og ressurser nå før jul, kan store deler av et helt studentkull blir overlatt til seg selv foran skjermen.
Må få på plass sterkere insentiver for god digital undervisning For å tilrettelegge for en mer varig endring er det nødvendig at universitetene og høyskolene utarbeider mer konkrete og forpliktende insentivordninger for aktive digitale undervisningsopplegg.
Koronautbruddet førte til økt stress for studentene og lite studentaktiv læring Ikke uventet har koronautbruddet medført en krevende studenthverdag og dårligere opplevd studiekvalitet, skriver forskere bak ny studie.
Nokut: Utdanningskvalitet i koronaens tid Lærer studentene mindre når undervisningen er digital? Følg debatten på frokostmøte her fra kl 8.
Føler du deg isolert og ensom? Det vil bare bli verre og verre... Langtidsvirkningen av isolasjon, og problemene det fører med seg, blir forsterket jo lenger det varer, sier psykolog.
Slik gikk det med den digitale undervisningen i skolen Hva kan vi lære av det som skjedde med undervisning og vurdering i videregående skole under covid-19s hjemmeskole?
Utdanning på nett har ikke blitt den suksessen man hadde håpet på Hvis vi ignorerer effekten av digitalisering i samfunnet vårt, kan det være at vi ikke får de positive resultatene av digital transformasjon som forkjemperne snakker så varmt om, skriver Abbas Strømmen-Bakhtiar.
Lanserer nettressurs for å bidra til undervisning om 22. juli-terroren Etter to års arbeid er læringsressursen om 22. juli-terroren, som er utviklet av NTNU og Wergelandsenteret, klar til å tas i bruk.
Den doble digitaliseringen:Fag og undervisning i endring I løpet av noen korte, hektiske dager fra 12. mars måtte all undervisning ved universitetet og høgskoler digitaliseres. Hva har vi lært, og hva kan vi ta med videre, spør dekanene Sten Ludvigsen og Morten Dæhlen.
Vil likevel ikke kaste ut utenlandske studenter Trump-administrasjonen snur etter å ha blitt saksøkt.
Harvard og MIT saksøker Trump-administrasjonen De amerikanske universitetene prøver å stoppe Trumps direktiv som vil gjøre at internasjonale studenter ikke får visum ved heldigital undervisning.
6 av 10 lærer mindre med digital undervisning Mange studentar kjenner seg einsame og lærer mindre etter overgangen til digital undervisning, viser ei spørjeundersøking.
Åpner «det sjuende campus» ved Høgskolen i Innlandet Høgskolen i Innlandet rigger seg for «dobbeltsporet» undervisning. — Usikker på hvor enkelt det kommer til å bli, sier professor.
Har vi vært gjennom en digital revolusjon, eller har vi vært nødt til å bruke en digital reserveløsning? Vi vil advare mot denne utviklingen og minne om hva vi risikerer å miste, skriver innleggsforfatterne fra Universitetet i Agder.
Forvirring om hva som er plan A til høstsemesteret På fakultetet for lærerutdanning ved OsloMet reagerer flere på at de oppfatter det som at plan A er at all undervisning til høsten skal være digital.
Læringssyn og digital framtid Vellykket hurtigdigitalisering av undervisning knyttet til en krisesituasjon kan ikke begrunne en pedagogisk ureflektert storskalainnføring.
Brakkesyken er høyst reell hos mange, meg selv inkludert Jeg forstår studentenes bekymring, og universitetet legger planer for at alle skal få tilbud om fysisk undervisning til høsten, skriver NTNU-rektor Anne Borg.
Drøyt 2400 fulgte allmøte ved NTNU — slik svarte ledelsen Læringssituasjonen til høsten var blant det ansatte og studenter ved NTNU var mest opptatt av da de møtte ledelsen digitalt fredag.
Mener dugnaden er over. Vil ha krisepakke på minst en milliard til undervisning Nå trengs det penger for å få undervisningen så god som mulig til høsten, og for å sikre at at ansatte ikke sliter seg ut, mener professor Malcolm Langford.
Læringsutbytte i den koronaskapte digitale revolusjonen Når det nå signaliseres at digital undervisning er kommet for å bli, må vi huske på å sikre studentenes læringsutbytte.
Urolig for at koronakrisen vil gi permanent digitalisering Rektorer utelukker ikke videreføring av enkelte koronaløsninger.
En typisk dag på hjemmekontoret Pedagogikkprofessor Kristin Helstad skildrer en dag på hjemmekontoret. Er det noen som kjenner seg igjen?
Bandøving fra soverommet? Det er vanskelig å få spilt eller øvd sammen under koronapandemien. Her får du hjelp og tips til hvordan du kan undervise i musikk eller øve sammen med andre - digitalt, uten å gå på veggen av frustrasjon.
Gjør det lettere å kaste ut brukere og krever passord Zoom vil at du skal skrive inn passord for å delta i et møte.
Lunsjmøtet på Zoom ble invadert av uvedkommende UiO-rektor Svein Stølen mener hendelsen under lunsjmøtet viser noen av utfordringene ved situasjonen vi befinner oss i.
Gode grunner til svarte skjermer Kan man kreve at studentene er med på digital undervisning via video?
Svarte skjermer i digitale undervisningsrom Det er nødvendig at studenter og lærere ser hverandre, skriver dosent Hilde Larsen Damsgaard, og reagerer på at studenter møter på digital undervisning med kamera skrudd av.
Får kritikk for å være «overivrig» på digital undervisning til høsten Det er beklagelig at UiO-ledelsen i så liten grad søker råd i organisasjonen før de tar en slik beslutning, mener Kristian Bjørkdahl.
Asheim utelukker ikke økt antall studieplasser Statsråd Henrik Asheim sier han tror det er sannsynlig at det blir økt søkning til høyere utdanning i år.
Melder både om ny mestring, men også bekymring og stress Ansatte har kastet seg rundt for å mestre den nye heldigitale hverdagen. De melder om bekymring for studentenes læringsutbytte og eget psykisk stress.
Studenter er bekymret for hva de faktisk får av læring Tette forelesningssaler er byttet ut med ensomhet på hybel og hjemmekontor. Hvordan går det egentlig med studentene i en heldigital hverdag?
Kunnskapsutviklende dialoger gir læring i digitale omgivelser I digital undervisning må læreren ta enda mer styringen for å få til gode kunnskapsutviklende dialoger.
Videokonferanser eller forelesninger i opptak? Videokonferansene muliggjør samhandling og kommunikasjon mellom foreleser og andre studenter, skriver Monica Lervik, som forsker på nettbasert undervisning.
Imponerende omveltning, studentene savner kontakt Mange er fornøyd med den nye digitale undervisningen, men rapporterer om store forskjeller og ensomhet.
Vi må bruke det vi lærer nå Når vi en gang returnerer til normalen er det viktig at vi ikke lar disse erfaringene og denne kunnskapen gå til spille.
Nå tester korona mine ideer I ti år har ledelsen prøvd å få meg til å bruke e-læring uten hell. Nå tester korona mine ideer, skriver førsteamanuensis i kommunikasjonssystemer ved HVL, Per Thorvaldsen.
Setter IT-beredskap. Massivt trykk på nettundervisning. Universiteter og høgskoler skal som best de kan holde det gående på nett. Møt en professor som kastet seg rundt før universitetet stengte.
Vernepleierutdanning tar ett digitalt skritt av gangen På bachelorstudiet i vernepleie går de et digitalt skritt av gangen når eksamen digitaliseres, og undervisningen forbedres med digitale tester og med egenprodusert lyd- og video-undervisning.
Nyeste artikler
Deler ut 46,5 milliarder — krever flere sykepleiere
Forskaren vaks opp i Israel. No veit han ikkje om han vil reisa tilbake
Nordisk Østforum legger ned. Forskere vil ikke lenger skrive skandinavisk
Khronos store julequiz
Fagskoledebattens blindsoner — mer enn ren kvalifisering for arbeidslivet
Mest lest
Dette er Lise Øvreås sitt lag til rektorvalet ved UiB
Tidligere har hun fått drapstrusler for forskningen sin. Men nå har det skjedd noe
ChatGPT fikk A på eksamen. — Skulle nesten bare mangle
Cecilie Hellestveit vurderer å slutte å snakke med media: — Klikkhoreri
Professor ber studentene forplikte seg: Du vil bli sett på som en forræder om du dropper ut