Konflikt
Studenter kaller undervisning for «vranglære»
Studenter ved Noroff reagerer på skolens undervisning. Rektor tar avstand fra studenttillitsvalgtes bruk av ordet «vranglære».
Studenter ved høyskolen Noroff er ikke nådig i sin vurdering av enkeltemnet «diskret matematikk».
— Regelrett vranglære, sier tillitsvalgt for studentene, Nina Jones, til VG.
Jones og fjorårets tillitsvalgt, Ricardo Janeira, viser til en rekke utfordringer studentene i faget har møtt. Arbeidsmetoder og svar på oppgaver de har fått i undervisningen som har vært fulle av feil, treg sensur og manglende utstyr, mener de.
Rektor ved Noroff, Beate Due, tar avstand fra bruken av ordet «vranglære». Til VG sier hun at høyskolen har akademikere fra øverste hylle, studenter med fantastiske resultater og et kvalitetssystem som fungerer.
Så videoer på YouTube
Noroff - School of Technology and Digital Media, som det offisielt heter, tilbyr fem bachelorutdanninger på høyskolenivå i tillegg til en rekke fagskoleutdanninger og nettstudier. Den private høyskolen har studiesteder i Oslo, Bergen, Stavanger og Kristiansand.
Ifølge VG skal flere av studentene ha bedt om å få refundert deler av skolepengene i vinter da de enten strøk eller fikk dårlig karakter på en eksamen. Det skjedde etter flere klager på undervisningen. Noroff tilbød i stedet å ta eksamen på nytt denne våren.
— Dessverre endret ikke skolen på feilene i undervisningsmaterialet. Studentene har forsøkt så godt de kunne å finne materiale fra andre tilbydere. Noen har sett videoer på YouTube, eller kjøpt kurs utenom, sier Jones.
Det ble satt opp ekstra veiledningstimer, men Jones sier at heller ikke disse var til mye hjelp. Læreren og assistenten i timene var ifølge Jones uenige om fasiten og manglet utstyr.
De viser også til at de måtte vente syv uker på sensur i faget. Det førte til at tilbakemeldingen på eksamen kom tett på studiestart.
Rektor forklarer
Rektor Due sier til VG at hun beklager sterkt at noen studenter ikke synes at tiltakene har opplevdes som tilstrekkelige.
Hun forklarer at de ble gjort oppmerksomme på enkelte feil i undervisningsmateriellet og satte inn tiltak for å rette feilene.
Hun viser til at 83 prosent av studentene besto faget etter at skolen også hadde satt opp ekstra veiledningstimer.
Ifølge Due var en trykkfeil grunnen til at et spørsmål på eksamen var feil. Hun legger til at spørsmålet ble fjernet fra sensureringen og at ingen ble skadelidende av det.
Den sene sensureringen skyldes en ny faglærer som i samråd med ledelsen valgte å fokuserer på kvaliteten i arbeidet og derfor brukte mer tid.