danmark
Skrekkscenario: At KI skal brukes til å undervise
62 prosent av de som svarte på en dansk undersøkelse sier at de frykter at kunstig intelligens skal brukes til både å forberede og gjennomføre undervisning av studenter.
På tampen av 2022 ble taleroboten ChatGPT lansert. Den har skapt mye bryderi for dem som underviser og ikke minst dem som arrangerer eksamen for studenter.
Men også før ChatGPT kom som en farsott, var danske undervisere bekymret for bruken av kunstig intelligens (KI) i høgere utdanning. Det skriver danske Forskerforum.
En undersøkelse som ble sendt ut til nærmere 6.000 ansatte ved Københavns Universitet, viser at et stort flertall ikke ønsker at KI skal brukes til å undervise studenter. Men 62 prosent av de som svarte, sier at de anser det som et realistisk fremtids- eller skrekkscenario at dette skal skje.
Begynner med begeistring, men …
Danielle Hagood, postdok ved Københavns Universitet og en av forskerne bak undersøkelsen, sier at selv om undersøkelsen ble sendt ut før ChatGPT for alvor slo an, skal man ikke forvente at taleroboten har gjort forskerne mildere stemt.
— Det er tydelig at de som underviser er bekymret fordi de ser på kunstig intelligens som noe de ikke kan kontrollere, sier Hagood til danske Forskerforum.
— Når teknologi blir implementert i utdanningssektoren ser vi ofte en syklus: Det starter med stor begeistring og ender med frustrasjon, legger hun til.
Vil sende e-post selv
Både forberedelse av og gjennomføring av undervisning er nevnt som noe kunstig intelligens kan brukes til. Forskerne er negative til begge deler. Selv om det for eksempel vil være mulig å utvikle kunstig intelligens som kan sende ut e-post til studenter, er ikke dette noe de som skal undervise ønsker seg. De vil gjerne interagere med studentene.
— De som underviser opplever for øyeblikket ikke at KI er løsningen på utfordringene de møter i det dagliglivet. Men det kan oppleves som løsningen på noe som slett ikke er et problem, sier Hagood.