dansk akademia

Reform­tsunami i dansk akademia: — Ikke prøv dette i Norge

Danske universiteter har vært utsatt for mer enn 30 politiske store og små reformer på drøye 20 år. I disse dager rulles en ny reform ut. 

Portrett av Jesper Langergaard
Jesper Langergaard, direktør for interesseorganisasjonen Danske Universiteter, mener den norske regjeringen ikke bør la seg inspirere av Danmarks reformiver.
Publisert

Brussel (Khrono): — Vi trenger en reformpause, sier direktør for interesseorganisasjonen Danske universiteter, Jesper Langergaard. 

Danske myndigheter er ikke kjent for å holde fingrene av fatet når det kommer til høyere utdanning. I løpet av 22 år er det foreslått intet mindre enn 35 store og små politiske reformer med betydning for høyere utdannelse, ifølge interesseorganisasjonen Danske universiteter (se tidslinje nederst i artikkelen). 

— Det har vært en voldsom reformiver. Reformene rekker ikke å bli implementert eller evaluert før nye endringer introduseres. Altfor ofte har vi opplevd at universitetene og studentene ikke har blitt involvert, sier direktør for den danske interesseorganisasjonen Danske universiteter, Jesper Langergaard, til Khrono. 

Da direktøren for Danske universiteter hadde besøk av en gruppe stortingsrepresentanter fra Norge i november, var hans klare beskjed til dem: 

— Ikke prøv dette hjemme! Universitetene har behov for mer langsiktighet og stabilitet. Og akkurat nå, tror jeg, trenger vi en reformpause!

Må kutte antall bachelorstudenter 

Den siste reformen i rekken, kandidatreformen, ble fremmet i juni 2023 av den danske regjeringen, Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokratene, Liberal Alliance og De Konservative.

Den har som mål å sikre at flere studenter kommer raskere gjennom studieløpet og tidligere ut i arbeid. Reformen skal sikre at utdanningssystemet er bedre tilpasset samfunnets behov, både med hensyn til arbeidsmarkedet og demografiske endringer. 

Første del trer i kraft allerede i år og innebærer blant annet at universitetene må redusere opptaket til bachelorgradene med en viss prosentandel basert på tidligere opptakstall og vurderinger av arbeidsmarkedets behov. Noe av dette handler om at regjeringen ønsker at flere studenter skal søke seg til profesjonsrettede utdanninger, som sykepleie- og lærerutdanning.

For Aarhus universitet innebærer det en reduksjon på 9,5 prosent som tilsvarer 545 studieplasser, mens for Danmarks tekniske universitet utgjør det en reduksjon på 6,5 prosent som tilsvarer 95 plasser. Københavns universitet må kutte rundt 450 studieplasser.

Omfattende og upopulær reform

Kandidatreformen går videre ut på at 30 prosent av masterutdanningene skal legges om, slik at 10 prosent forkortes fra toårige til ettårige masterutdanninger og 20 prosent gjøres om til arbeidsrettede mastergrader. De fleste endringene skal gjøres innen 2028.

— Det er en omfattende reform og et eksperiment, hvor vi ennå ikke vet hva utfallet vil bli og hvilke konsekvenser det vil få for universitetene, sier Langergaard.

halvportretter der de begge står iført dress i et lyst rom med søyler og buer
Rektor for Københavns universitet Henrik C. Wegener er i likhet med de fleste andre rektorer ikke imponert over den siste reformen.

Avtroppende rektor ved Københavns universitet, Henrik C. Wegener, har kalt alle reformene innen høyere utdanning for en reformtsunami.

— Det har vært et hav av utdanningsreformer de siste 20 årene. De fleste er dumme, eller la meg omformulere, de er ikke godt gjennomtenkt. Det er en dårlig idé å diktere politiske løsninger istedenfor at de spør hva universitetene selv mener er de beste løsningene, sa Wegener i et intervju med Khrono i høst.

Rektoren sa rett ut at han mener det er en uklok reform, som gjør universitetsutdannelsene dårligere.

— Denne reformen handler i stor grad om å frata noen studenter muligheten til å studere ved universitetene og heller dytte dem inn i mer profesjonsrettede utdanninger for sykepleie, håndverkere, lærere, osv., sa han.

Noen mener imidlertid vi burde la oss inspirere her til lands. I høst oppfordret Aftenposten på lederplass regjeringen til å se til Danmark og la seg inspirere av kandidatreformen for å få flere til å søke seg til yrkesfag, men først og fremst for å spare penger.

«Ved å redusere antall studenter samt tiden studentene bruker på universitetet, vil landet spare inn tid, krefter og studiestøtte. 

Dette er slik prioritering ser ut. Når noe skal prioriteres opp, må noe annet prioriteres ned», skrev avisen.

Gjorde endringer etter massiv kritikk

Den massive kritikken av reformen har ført til at regjeringen rett før jul valgte å fire noe på kravene. Regjeringen har nå laget en tilleggsavtale som blant annet åpner for en helt ny utdanning i reformen, noe både næringslivet og universitetene har etterspurt. Samtidig lemper den på målene for de økonomiske gevinstene av reformen til statskassen og har justert forventningene til økt arbeidskraft, skriver danske Altinget.

Den opprinnelige avtalens krav om arbeidsrettede mastergrader gikk ut på at man studerer deltid i fire år kombinert med en studierelevant deltidsjobb med krav om 25 arbeidstimer i uken. Med den nye tilleggsavtalen blir det også mulighet for at man på enkelte utdanninger kan ta en kombinasjonsutdanning, med ett års fulltidsstudium med rett til studiestøtte, etterfulgt av to års deltidsstudium kombinert med jobb.

Endringene kom etter at Kandidatutvalget kom med en rapport som slo fast at reformen ikke var mulig å gjennomføre.

Mye er fortsatt uklart

Direktør for Danske universiteter Jesper Langergaard mener regjeringen skal ha ros for at den har lyttet til en del av kritikken og deretter justert reformen.

— Kort sagt gir tilleggsavtalen større fleksibilitet for at universitetene kan implementere reformen, sier han. 

Langergaard jubler likevel ikke, selv om han ser noen positive sider ved reformen.

— Vi er i utgangspunktet ikke tilhengere av forkortede masterutdannelser, men kanskje de korte utdannelsene kan fungere godt på noen områder. Det får vi nå prøvd ut med reformen, sier han og legger til at det er positivt at reformen har større fokus på etter- og videreutdanning ved universitetene.

— Vi håper også at det lykkes med å opprette flere arbeidsrettede masterutdanninger.

— Hva gjenstår det å få på plass nå?

— Det er fortsatt uklarheter rundt rammene i reformen, og lovgivningen er heller ikke på plass ennå. Det er for eksempel uklart hvordan studenter som tar en kort mastergrad kan gå videre og ta en doktorgrad. Det gjenstår en rekke beslutninger i implementeringen av reformen, sier direktøren.

Danske politiske små og store reformer

  • 2003

    Universitetsreform

  • 2004

    Reform for videregående utdanning

  • 2005

    Universitetsreform

  • 2006

    Utviklingskontrakter 2006-2017

    Hurtigstartbonus

    Velferdsavtalen og globaliseringsavtalen

  • 2007

    Nytt karaktersystem og krav om læringsmål for hvert enkelt fag

    Utdanningsakkreditering

    Brukerpaneler

    Fusjon av universitetsreformene

  • 2008

    Opptakskravsreform

    Elitekandidatutdanninger

  • 2009

    Introduksjon av fullføringsbonus

    Kvalifikasjonsramme for livslang læring

  • 2011

    Utdanningsmålsetning

  • 2013

    Internasjonaliseringsstrategi

    Institusjonsakkreditering

    Prekvalifikasjon

    Studiestøtte- og fremdriftsreform

  • 2014

    Lov om talentinitiativer

    Dimensjonering

  • 2016

    Utdanningsbegrensningen (på dansk: utdannelsesloftet) 2016-2020

    Reform for videregående skoler

    Justering av fremtidsreformen

  • 2017

    Etablering av arbeidsrettede masterutdanninger

    Nytt bevilgningssystem

    Styringsreform  (introduksjon av rammekontrakter)

  • 2018

    Utvalg for bedre universitetsutdanninger

    Begrensning av internasjonale studenter

    Avtale om fleksible utdanninger

  • 2019

    Institusjonsakkreditering 2.0

  • 2020

    5000 ekstraordinære studieplasser

  • 2022

    Utflytting av utdanninger og tak for opptak til utdanninger i store byer

  • 2023

    Kandidatreformen

  • 2025

    Dimensjonering av bacheloropptaket med 10 prosent

Politiske reformer og avgjørelser med betydning for høyere utdanning i Danmark fra 2003 til 2024. Kilde: Danske Universiteter

Powered by Labrador CMS