fusk
Nye felles fuskeregler vedtatt
Selvplagiat skal kun straffes med annullering av arbeidet, ifølge nye felles fuskeregler for universiteter og høgskoler som ble vedtatt onsdag.
Universitets- og høgskolerådet (UHR) har vedtatt nye, felles fuskeregler, som blant annet straffer gjenbruk av egen tekst, såkalt selvplagiat, mindre strengt enn plagiat.
Det enstemmige vedtaket i UHR-styret onsdag ettermiddag kommer etter at en arbeidsgruppe nedsatt av rådet har utarbeidet et forslag til samordning av fuskeregler ved universiteter og høgskoler.
— Det er viktig både for institusjonene og studentene at vi får felles regler. Det gir en bedre trygghet for begge parter, sier UHR-styreleder Sunniva Whittaker.
Hun sier at arbeidet med samordning av fuskereglene har vært en stor og viktig oppgave for UHR, som det har vært stort engasjement rundt.
Selvplagiat diskutert mest
Ifølge de anbefalte reglene skal gjenbruk av eget arbeid som tidligere har gitt uttelling kun straffes med annullering av besvarelsen, ikke utestengelse. I dette ligger at gjenbruk av eget arbeid som ikke har gitt uttelling, ikke regnes som urettmessig og derfor ikke regnes som fusk.
Leder av arbeidsgruppen, seksjonsleder Kjersti Dahle ved UiT Norges arktiske universitet, var til stede på styremøtet via skjerm.
På spørsmål om hva som har vært den vanskeligste delen av oppdraget, svarte hun:
— Jeg vil påstå at det har vært ganske god konsensus i gruppen og vi står enstemmig bak vårt forslag. Det vi har diskutert mest er såkalt selvplagiat og hvilke reaksjoner dette skal få. Vi har hatt gode diskusjoner og ikke noe drama knyttet til dette.
Hun utdypet dette overfor Khrono nylig.
— Å ta noen andres arbeid eller tankegods, og fremstille det som sitt eget, mener vi er mer alvorlig enn hvis du har utarbeidet det tankegodset selv.
— Det er jo sånn man jobber i arbeidslivet og andre steder. Vi gjenbruker tekst og forbedrer eget arbeid hele tiden. Så det er derfor ikke like opplagt for en relativt ny student at det ikke skal være tillatt. Hvis man skal slå ned på det, må det i hvert fall være veldig klart og tydelig kommunisert til studentene, sa hun.
Når Universitets- og høgskolerådet nå har gjort sitt vedtak, er det opp til de enkelte universitetene og høgskolene om de vil ta de anbefalte fuskereglene inn i sine egne forskrifter.
Behov for felles forståelse
Både i proposisjonen om ny universitets- og høyskolelov og i brev til utdanningsinstitusjonene har Kunnskapsdepartementet understreket behovet for å skape en felles forståelse for hva som er fusk og samordne reglene.
Oddmund Hoel sa til Khrono 2. februar at det er for stort sprik i eksamensreglene og praktiseringen ved universiteter og høgskoler.
— Vi ønsker å hjelpe dem gjennom Universitets- og høgskolerådet og HK-dir, men vi er samtidig opptatt av at det må være knyttet til det faglige. Det er institusjonene selv som må være i førersetet på samordningen, sa han.
UHRs anbefalinger omfatter en rekke andre punkter også, blant annet at institusjonene må ha tydelige eksamensregler slik at man kan forebygge flest mulig fuskesaker. Studentene skal ha plikt til å sette seg inn i reglene som gjelder for den enkelte eksamen og hva som kan være fusk eller forsøk på fusk. Et annet punkt er at alle institusjoner og/eller fagmiljøer bør ha tydelige retningslinjer for bruk av KI.
Gruppen jobber videre
UHRs arbeidsgruppe skal nå arbeide videre med deler av mandatet som den ikke har fått svart på ennå.
Det handler om å kartlegge institusjonenes praksiser i saksgangen fra mistanke om fusk til saken sendes lokal nemnd for studentsaker. Kartleggingen skal også omfatte eksternt varsel om fusk som ligger tilbake i tid.
Videre skal gruppen kartlegge institusjonenes praksis når det gjelder hvilke forhold som regnes som fusk, inkludert bruk av KI og hvilke reaksjoner som brukes.
Dette kan være fusk
Ifølge UHRs anbefalte retningslinjer kan dette regnes som fusk eller forsøk på fusk, hvis det er egnet til å gi en urettmessig fordel:
- Å handle i strid med gjeldende regler for den spesifikke eksamen
- Å bruke eller ha ulovlige hjelpemidler tilgjengelig under eksamen
- Å presentere andres arbeid som sitt eget uten tilstrekkelig kildehenvisning eller markering av sitat
- Å levere arbeid av praktisk eller kunstnerisk art som er laget av andre enn studenten(e) selv
- Å levere besvarelse som er utarbeidet av andre enn studenten(e) selv
- Ureglementert samarbeid mellom studenter eller grupper
- Fabrikkering eller forfalskning av data
- Urettmessig å ha skaffet seg adgang til eksamensoppgaven før eksamen starter
- Gjenbruk av eget tidligere innlevert arbeid som har gitt uttelling, uten å ha
opplyst om dette.
Nyeste artikler
Forskaren vaks opp i Israel. No veit han ikkje om han vil reisa tilbake
Nordisk Østforum legger ned. Forskere vil ikke lenger skrive skandinavisk
Khronos store julequiz
Fagskoledebattens blindsoner — mer enn ren kvalifisering for arbeidslivet
Frykter for kurstilbudet. Blir det svekket, kan det bli flere tomme studieplasser
Mest lest
Dette er Lise Øvreås sitt lag til rektorvalet ved UiB
Tidligere har hun fått drapstrusler for forskningen sin. Men nå har det skjedd noe
ChatGPT fikk A på eksamen. — Skulle nesten bare mangle
Cecilie Hellestveit vurderer å slutte å snakke med media: — Klikkhoreri
Professor ber studentene forplikte seg: Du vil bli sett på som en forræder om du dropper ut