Statsråd-avgangen
Han avslørte statsråden.
— Gikk raskt å finne ut at her var det mye å hente
BI-student Kristoffer Rytterager ble provosert da han leste i Khrono at Sandra Borch og staten anket fuskedom til Høyesterett.
Kristoffer Rytterager (27) er mannen bak X-profilen Oslostudenten som var først ute med å avsløre at forsknings- og høyere utdanningsminister Sandra Borch plagierte andre i sin masteroppgave fra 2014.
Allerede torsdag kveld publiserte han funnene sine på X (tidligere Twitter). Saken fikk for alvor bein å gå på da E24 fredag ettermiddag publiserte sin sak om statsrådens plagiat. Kort tid etter kalte Sandra Borch inn til pressekonferanse, innrømmet at hun hadde gjort en stor feil, og trakk seg.
Selve avgangen får toppkarakter av BI-studenten, som holder på med en masteroppgave innen finans.
— Jeg synes hun håndterte det bra. Hun tok ansvar uten å lage mer oppstyr rundt det. En god håndtering, sier han til Khrono.
Ble inspirert av Khrono
27-åringen forteller at Khronos artikkel Anker fuskedom til Høyesterett var en av sakene som inspirerte ham til å undersøke Sandra Borchs masteroppgave. Saken handlet om den mye omtalte selvplagiatsaken der en student ble frikjent i lagmannsretten for å ha plagiert seg selv, men så bestemte Kunnskapsdepartementet seg for å anke til Høyesterett.
Da Dagsnytt 18 tirsdag denne uken hadde et innslag om saken, bestemte han seg for å undersøke Sandra Borchs egen masteroppgave.
I et e-post-intervju med Dagens Næringsliv og lokalavisa Ringerikes Blad har han fortalt mer om hva som trigget ham:
— Jeg skriver for tiden min egen masteroppgave på BI, og opplever selv hvor viktig det er med korrekt kildehenvisning og hvor nøyaktig man må være for å overholde skolens referansestil.
— I lys av plagiatbeskyldningene mot Claudine Gay fra Harvard og Neri Oxman, viser det seg at selv de mest erfarne akademikerne kan gjøre feil. Dette inspirerte meg til å ta en titt på utdanningsministerens masteroppgave, både for å tilfredsstille min egen nysgjerrighet og for å se hvilket nivå som kreves for å bli en toppolitiker i Norge.
Trodde han hadde misforstått
Til Khrono forteller BI-studenten at han ganske snart etter at han hadde startet undersøkelsene, skjønte at han var på sporet av noe.
— Det gikk ganske raskt å finne ut at her var det mye å hente. Jeg gikk ikke gjennom alt, bare enkelte deler av oppgaven, men det var mer enn nok til å skrive tweets om, sier han.
Først var han imidlertid litt i tvil og lurte på om han kunne ha misforstått noe, eller at det var spesielle retningslinjer i rettsvitenskap. Men tvilen ble feid fort til side.
— Etter å ha diskutert dette med en av skolens bibliotekarer, som spesialiserer seg på kildehenvisning, ble det klart for meg at det ville vært helt uakseptabelt i en masteroppgave skrevet etter dagens standard for kildehenvisning, sier han til DN og Ringerikes Blad.
Plagiat alt på side 5
Sandra Borch leverte sin masteroppgave i rettsvitenskap ved UiT Norges arktiske universitet i 2014.
Tittelen på oppgaven var: «Sikkerhetsregulering i norsk petroleumsrett Ivaretakelse av HMS-forpliktelser i rettighetshavergruppen på norsk sokkel».
Allerede på side 5 oppdaget Kristoffer Rytterager at Borch blant annet hadde brukt et avsnitt fra en masteroppgave skrevet av to studenter ved Universitetet i Stavanger året før.
På side 9 fant han tekst hentet fra en masteroppgave ved Universitetet i Bergen i 2012. Borch gjenga ikke bare ordrett den andre studentens personlige mening, men også skrivefeilene.
Etter en gjennomgang av flere funn, oppsummerte BI-studenten tweetene sine på denne måten:
«Så her står vi, påminnet om at akademisk integritet ikke alltid står like høyt i kurs som vi blir ledet til å tro. Fusk og plagiat er ikke annet enn ubetydelige sosiale konstruksjoner, det som er reelt er konsekvenser. Konsekvenser kun noen få er immune mot. Tenk på studenten som ble beskyldt for selvplagiat, først utestengt fra studiet, så tatt til Høyesterett av en utdanningsminister som burde hatt mottoet “Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør”.
Kanskje det er på tide at de som skal stå for læring og integritet, begynner å lære litt om integritet?»