tvungen lønnsnemnd
Frykter streikeutfall vil gi enda dårligere rekruttering til lærerutdanningene
— Etter min forståelse vil det KS og regjeringen nå har gjort medføre et veldig ras i rekrutteringen til læreryrket, og i gjennomføringen av lærerutdannelsen, sier professor.
Tirsdag ble det kjent at lærerstreiken, som har vart i 15 uker, avsluttes fordi regjeringen griper inn med tvungen lønnsnemnd.
Rundt 8.500 medlemmer var i streik da regjeringen grep inn, skriver NTB.
— Partene har dessverre ikke funnet en løsning på konflikten. Streiken fører nå til alvorlige samfunnsmessige konsekvenser for barn og unge. Jeg er spesielt bekymret for elevenes opplæring, utsatte barn og unge og deres psykiske helse, sier arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen (Ap) i en pressemelding.
Norge har allerede et stort behov for flere grunnskolelærere og barnehagelærere, men nå frykter flere at streikens utfall vil gjøre at enda færre velger denne karriereveien.
Det er lærerorganisasjonene Utdanningsforbundet, Norsk Lektorlag og Skolenes landsforbund som ikke har klart å komme til enighet med kommuneorganisasjonen KS.
Studentleder er bekymret
— At det ble tvungen lønnsnemnd er et tegn på at vi har en arbeidsgiver som ikke verdsetter lærernes kompetanse eller den jobben de gjør. Dette er nok ingen positiv utvikling for rekrutteringen til læreryrket, sier leder av Pedagogstudentene, Lars Strande Syrrist til Khrono.
Han sier at det heldigvis er mange som ønsker å bli lærere av altruistiske grunner, men:
— Vi har jo sett at mange har uttalt i media de siste ukene at de har trukket seg fra lærerjobben eller planlegger å gjøre det.
— Norge trenger jo mange lærere framover. Hva bør regjeringen gjøre, mener du?
— Løsningen burde vært å komme lærerne i møte med kravet deres, og ikke la de være lønnstapere i årene som kommer. Men de bør heller ikke godta at det er såpass mange ukvalifiserte lærere i skolen. Det er en nedvurdering av lærerutdanningen, og det hjelper ikke på motivasjonen til å ta den utdanningen, sier han.
Mener regjeringen nedvurderer lærerutdanningen
Det er tusenvis av ufaglærte i skolene og barnehagene. Nesten 20 prosent av lærerårsverkene i skolen blir utført av ufaglærte, ifølge SSB. Tre av ti barnehager mangler pedagoger.
Som Khrono har skrevet om før var det ved årets opptak til høyere utdanning en nedgang i antall søkere som fikk tilbud om studieplass på lærerutdanningene, sammenlignet med året før.
Bjørn Kvalsvik Nicolaysen er professor ved Universitetet i Stavanger og jobber med lektorutdanning, og samarbeider også med grunnskolelærerutdanningen. Han mener utfallet av årets lærerstreik er helt ødeleggende for rekrutteringen av lærere framover.
— Denne streiken kommer ikke ut av intet. Den ble skapt fordi lærerne ikke føler at de blir respektert. De må gjøre en masse ting de ikke har kompetanse til å gjøre, og deres egentlige utdanning blir nedvurdert, sier han.
Nicolaysen mener tvungen lønnsnemnd sender et enormt signal til hele arbeids-Norge om at lærerne bare må godta det arbeidsgiver har bestemt.
— Hvis arbeidsgiver vil at du skal ta deg av mennesker du ikke har kompetanse til å ta deg av, enten fordi du ikke er sosionom, psykiater eller psykolog, så må du bare godta det. Og du må gjøre det for den lønna du har, som er halvannen prosent lavere enn frontfaget.
Vil medføre et veldig ras i rekrutteringen
Nicolaysen viser til at flere tusen lærere vil gå av med pensjon om få år.
— Etter min forståelse vil det KS og regjeringen nå har gjort medføre et veldig ras i rekrutteringen til læreryrket, og i gjennomføringen av lærerutdannelsen. Mange lærere vil nok vurdere andre yrker.
Nicolaysen spår at i løpet av Arbeiderparti- og Senterpartiregjeringens fireårsperiode vil de på et tidspunkt komme til å foreslå alternative veier inn i skolen.
— Jeg er lærerutdanner, jeg snakker med lærere i skolen i dag, jeg har studenter ute i praksis, jeg vet hvordan dette kommer til å gå. Vi kommer aldri i løpet av de neste fem, seks årene til å klare å utdanne alle lærerne vi trenger. Men skolen vil virkelig lide dersom ikke regjeringen heller sikrer at det er høy nok kompetanse blant lærerne, sier han.