universitetet i stavanger
Endelig nei til profesjonsstudium i psykologi i Stavanger
Universitetet i Stavanger fikk også i andre runde tommel ned for å opprette profesjonsstudium i psykologi.
Høsten 2021 leverte Universitetet i Stavanger (UiS) søknad om å etablere profesjonsstudium i psykologi. I november 2022 fikk de nei fra den sakkyndige komiteen. UiS svarte opp rapporten fra de sakkyndige, men nå er Nokuts konklusjon klar: De har fått endelig avslag, i denne søknadsrunden.
Den samme konklusjonen fikk Universitetet i Agder i januar.
— Vi er skuffet
— Vi leverte en grundig gjennomarbeidet søknad i første omgang og iverksatte tiltak ut ifra tilbakemeldingene vi fikk fra Nokut. At vi får avslag, er skuffende, sier dekan ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Stavanger, Turid Borgen, til uis.no.
Hun legger til at søknadsarbeidet i stor grad har gjort UiS enda mer bevisst på hvor stort behovet for en femte profesjonsutdanning i psykologi i Norge egentlig er.
— Vi skal nå ta en grundig gjennomgang av søknaden og tilbakemeldingene fra Nokut, før vi søker igjen ved neste anledning, sier Borgen.
UiS kunne forrige uke juble da de fikk ja til å opprette masterutdanning i rettsvitenskap.
Sju ble kallet
Da UiS fikk vite at den sakkyndige komiteen sa nei til at de kunne opprette pyskologistudium, blant annet på grunn av manglende kompetanse, tok UiS noen hastegrep.
Blant annet ble det ansatt sju personer i 3,5 årsverk gjennom det som heter kallelse. Dette ble vedtatt av et enstemmig og hasteinnkalt styre.
Men haste-tilsettingen var ikke nok.
— Vi har god tro på at dette vil styrke våre sjanser til å nå igjennom hos Nokut i neste omgang, sa rektor Klaus Mohn, i november.
— Vi må utdanne flere psykologer. Enkeltindivider trenger det, og samfunnet trenger det. Vi ser også at det er en tungvint prosess for de som studerer klinisk psykologi i utlandet, å få autorisering. Derfor burde en ny nasjonal utdanning vært prioritert, slik at Norge får flere psykologer som kan rekrutteres med en gang de er ferdige med utdanningen, sier dekan Borgen.