Debatt ● Kaja Ingdal Hovdenak
Ja, eksamensavgift er en veldig dårlig idé!
Innføring av en eksamensavgift vil ikke gi løsningene som regjeringen eller Oda Oline Omdal håper på.
Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
Oda Oline Omdal stiller seg spørsmålet i Khrono, om eksamensavgift egentlig er en dårlig idé. NSOs ikke overraskende svar på dette er ja, det er en fryktelig dårlig idé.
Innføring av en eksamensavgift vil ikke gi løsningene som regjeringen eller Omdal håper på. Ordningen vil ikke få flere studenter gjennom studiene raskere, gi studentene høyere studiestøtte eller redusere kostnadene for institusjonene eller staten.
Tvert imot. Denne eksamensavgiften vil bli et hinder for høyere utdanning. Studentøkonomien er allerede under sterkt press. Studentbudsjettet viser at studenter går 6634 kroner i minus hver eneste måned. Når vi vet hvor viktig karakterer er for å sikre seg en god og relevant jobb er det helt hårreisende at det skal være studentens lommebok som avgjør om de kan forbedre en dårlig karakter eller ikke. Når vi er ferdig med studietiden, eller skal begynne på en videreutdanning, så konkurrerer vi om de samme arbeidsplassene og studieplassene.
Gratisprinsippet er et viktig prinsipp i det norske samfunnet. Uansett hvem du er, eller hvilken bakgrunn du har så skal alle ha de samme mulighetene til å ta høyere utdanning. Alle skal ha de samme forutsetningene for å kunne prestere godt under utdanningen sin.
Med eksamensavgiften vil regjeringen at studentene skal skremmes fra å gjøre et nytt forsøk, helt uten hensyn til hvorfor det er behov for nettopp et nytt forsøk.
Kaja Ingdal Hovdenak
Det er tydelig at regjeringen er interessert i å få oss studenter gjennom høyere utdanning, raskere. Stipendordninger som straffer studenter som velger feil grad eller ombestemmer seg er bare enda et eksempel på dette. Med eksamensavgiften vil regjeringen at studentene skal skremmes fra å gjøre et nytt forsøk, helt uten hensyn til hvorfor det er behov for nettopp et nytt forsøk.
Vår evne til å prestere på en eksamen kan påvirkes av mange ulike ting. Det kan være at du ikke har hatt nok tid til studiene på grunn av en for stor deltidsjobb, at du fikk to eksamener rett etter hverandre, eller du rett og slett ikke hadde dagen. Det er også mange grunner til hvorfor studenter ønsker å prestere godt på eksamen. Noen må ha C i snitt for å komme inn på master mens andre vil sikre seg drømmejobben.
Å fremstille dette som at studenter bruker flere år på å endre karakteren fra en C til B for moro skyld eller ut av latskap, blir derfor helt feil.
Hvis regjeringen vil realisere sitt mål om økt gjennomføring må det tilrettelegges for at studenten skal kunne fokusere på studiene, ikke gjøre det vanskeligere å være student. Med en eksamensavgift vil det lønne seg for studentene å ikke møte opp eller stryke hvis de ikke tror at de kan prestere godt nok på den gitte eksamen. Motsatt effekt av hva regjeringen ønsker seg.
Nyeste artikler
Forskaren vaks opp i Israel. No veit han ikkje om han vil reisa tilbake
Nordisk Østforum legger ned. Forskere vil ikke lenger skrive skandinavisk
Khronos store julequiz
Fagskoledebattens blindsoner — mer enn ren kvalifisering for arbeidslivet
Frykter for kurstilbudet. Blir det svekket, kan det bli flere tomme studieplasser
Mest lest
Dette er Lise Øvreås sitt lag til rektorvalet ved UiB
Tidligere har hun fått drapstrusler for forskningen sin. Men nå har det skjedd noe
ChatGPT fikk A på eksamen. — Skulle nesten bare mangle
Cecilie Hellestveit vurderer å slutte å snakke med media: — Klikkhoreri
Professor ber studentene forplikte seg: Du vil bli sett på som en forræder om du dropper ut