Debatt ● Sigve Ladstein
Hvorfor dør lærerutdanningene?
Studentene velger andre studier som de opplever som mer interessante, meningsfulle og relevante. Hvorfor snur vi oss ikke hurtig og lager interessante lærerutdanninger som søkerne strømmer til?
«Rammeplaner og læringsutbytter står i veien. Gode løsninger blir raskt og brutalt skutt i filler av paragrafer og styringskåte politikere. Initiativer dør,» skriver kronikkforfatteren.
Foto: Evelyn Andora Pecori
Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
På vei mot graven må vi gjøre vårt
ytterste for å unngå det evige mørke. Hva da? Vi har jo en elefant i rommet.
Det korte og
utilstrekkelige svaret er at for få starter en lærerutdanning på tre eller fem
år. Derfor står graven åpen. Studentene velger andre studier som de opplever
som mer interessante, meningsfulle og relevante. Hvorfor snur vi oss ikke hurtig
og lager interessante lærerutdanninger som søkerne strømmer til? Rammeplaner og
læringsutbytter står i veien. Gode løsninger blir raskt og brutalt skutt i
filler av paragrafer og styringskåte politikere. Initiativer dør. Borchs saktearbeidende
rammeplanutvalg må gjøre et grundig arbeid som leder frem til modige
beslutninger. Og det haster voldsomt, for seksåringen vår har kompliserte
symptomer.
Noen
vil mene at utdanningslederne har reagert for seint. Ok, men har de hatt noen
reell mulighet til å styre unna søkerkrisen? Jeg mener de har en av nøklene (jeg
var selv utdanningsleder ved innføringen av femårig grunnskolelærerutdannelse).
Selv om de har begrenset handlingsrom ved institusjonene, og står til knes i
lærerutdanningenes kompleksitet, har mellomlederne mulighet til å starte
endringer fra «innsiden» av utdanningene. Jeg er overbevist at kreative og utviklende
endringsprosesser mellom lærerutdannere, praksisledere, grunnskolelærere, og deres
ledere, gir bedre og mer relevante lærerutdanninger. Utdanningsledere kan ta
initiativ til slike nyskapende og fremoverlente prosesser, men det gjøres
kanskje første og fremst når utdanningsreformene skyller innover lærerutdanningsinstitusjonene.
Da
må lærerutdannerne rope høyere. Sammen med praksisadministrasjonen og
praksislærerne ser vi endringsmuligheter som øker utdanningskvaliteten og
styrker kompetansen til lærerstudentene. Men, hvor mange roper og er det noen
som hører ropene? Lærerutdannere er også lojale og våre primæroppgaver er
undervisning og forskning. Vi er privilegerte som står i det nydelige rommet
mellom læringsutbytter, studenter, samfunn, barn og elever. Sier vi fra om det
vi ser og tenker? Institusjoner med kultur for endring av det som løpende
endres kan, bør være mer attraktive enn sementerte lærerutdanningsprogram.
Dersom
det er en gang vi virkelig trenger endringskåte politikere så er det i dag. Lærerutdanningene
vakler, og politikerne må ta informerte valg i morgen. Likfølget er allerede i
kirken. Et fryktelig ubehag er at det nesten er umulig å vite hvilke løsninger
som trengs. Men, flere vet litt. Der ligger mulighetene og livsfriske
lærerutdanninger. All kunnskap om hvorfor lærerutdanningene velges vekk må på
bordet og det trengs dyp innsikt i faktorer som ligger bak utdanningssøkere
sine valg i 2023 og de kommende årene. Kunnskap og innsikt som mangler må umiddelbart
søkes. Det bør være søt musikk for politikere (i et valgår!) og andre med makt
over lærerutdanningene. For vi må unngå suboptimale og ukvalifiserte løsninger i
desperasjonen etter å øke kvaliteten og populariteten til lærerutdanningene.
Vi sliter med
elefanten i rommet. En mastodont som har vært der lenge før tradisjonen med
lærerutdanningsreformer ble innført. Og som lider sammen med de som fortviler
over modellen for integrert femårig grunnskolelærerutdanning. Grunnskolen er moden
for enkelte viktige justeringer. Særlig arbeidsforhold og
forventningsavklaringer til foreldre, lærere og elever er påtrengende. Muligens
innholdet i læreplanene kan bestå, men arbeidsvilkårene på lærdommens åker er
ikke særlig fristende. Deprimerende, men sant.