lærerutdanninger

Opp mot 4 av 10 skoler sliter med å få lærerne de trenger

Mellom 20 og 40 prosent av skolene sliter med å få den fagkompetansen de trenger. Størst er utfordringene ved små skoler og i distriktene, viser ny rapport.

Kunst og håndverk er et av flere fagområder der skolene sliter med å rekruttere lærere. Små skoler og skoler i distriktene har spesielt store utfordringer.
Publisert Sist oppdatert

I en ny rapport er skolenes utfordringer med å rekruttere lærer kartlagt.  

Flere kartlegginger viser at mellom 20 og 40 prosent av skolene opplever det som utfordrende å rekruttere lærere med ønsket fagkompetanse. Dette gjelder spesielt for mindre skoler og skoler i distriktet. Utfordringene er størst for trinn 1—4 og kunst og håndverk, mat og helse, KRLE og fremmedspråk.

FAKTA

Får skolene den fagkompetansen de trenger?

Noen hovedpunkter fra rapporten:

  • Stor mangel på kompetanse i språkfagene: Mange lærere på 1.–4. trinn mangler nødvendig fagkompetanse i nøkkelfag som norsk og engelsk, noe som svekker undervisningskvaliteten.
  • Estetiske fag og praktiske fag underrepresentert: Fag som kunst og håndverk, kroppsøving og mat og helse har en høy andel lærere uten tilstrekkelig faglig fordypning.
  • Variasjoner etter geografi: Skoler i distriktene og mindre sentrale strøk har størst utfordringer med å rekruttere lærere med ønsket fagkompetanse.
  • Rekrutteringsproblemer påvirker undervisningen: Skoler rapporterer at nyutdannede lærere har færre undervisningsfag enn tidligere, noe som gjør det vanskeligere å dekke behovene i klasserommene.
  • Behov for bredde: Rapporten peker på at flere nyutdannede lærere må ha fordypning i et bredt spekter av fag for å sikre god kvalitet i grunnskolen.

Kilde: HK-dir rapport

— Med denne rapporten vet vi mer om i hvilke fag og på hvilke trinn det trengs flest nye lærere, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel i en pressemelding fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir).

Vet mer om hvor det trengs lærere

I rapporten har direktoratet kartlagt student- og kandidattall, fagtilbud og fagvalg ved de skolerettede lærerutdanningene.

— Rapporten viser blant annet at man må ha særlig oppmerksomhet på fagområder som praktiske og estetiske fag og fremmedspråk. Universitetene og høgskolene skal prioritere lærerutdanningene. Det er viktig at de opprettholder et bredt fagtilbud, slik at vi får utdannet de lærerne vi trenger til skoler over hele landet, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel.

Les hele rapporten her.

— Vi har også sett på skolers kompetansebehov og arbeidsmarkedet for lærere, basert på eksisterende data og undersøkelser, sier Stig Helge Pedersen, avdelingsleder i Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.

Han legger til at målet er å gi et helhetlig kunnskapsgrunnlag om lærerutdanningene, med særlig vekt på samsvaret mellom nyutdannede læreres kompetanse og skolenes behov.

Utfordrende for mange fag

Nedgangen i studenttall er i seg selv en utfordring og vil også kunne påvirke fagtilbudet ved utdanningsinstitusjonene negativt.

— Flere institusjoner oppgir at de allerede har kuttet eller vurderer å kutte i fagtilbudet i grunnskolelærerutdanningene, sier Pedersen.

Akkurat dette sto også på dagsordenen ved Universitetet i Stavanger på styremøtet torsdag, der det ble besluttet å flytte 50 studieplasser fra lærerutdanningene.

Pedersen peker på at det er en nedgang i antallet studenter som velger fagene kunst og håndverk, mat og helse, og kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE).

Samtidig er det svært få kandidater som uteksamineres innen fremmedspråkene fransk, tysk og spansk.

— En konkret anbefaling i rapporten er at det trengs mer kunnskap om hva som påvirker de unges utdanningsvalg og hva som kan bidra til at flere velger lærerutdanning, sier Pedersen.

— Det er stor enighet blant skoler om at nyutdannede grunnskolelærere har færre undervisningsfag enn tidligere. Dette forsterker utfordringene skolene står overfor når det gjelder å rekruttere lærere med ønsket kompetanse, og det er en nedgang i antallet studenter som velger fagene kunst og håndverk, mat og helse, og kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE), sier Pedersen.

Powered by Labrador CMS