Nasjonalt KI-senter: 19 søknader til finalerunden

Joar Hystad
notis kunstig intelligens kortnytt

19 forskningsmiljøer videre til siste runde for å bli nasjonalt forskningssenter på kunstig intelligens (KI).

Det skriver Forskningsrådet i en pressemelding.

Forskningsrådet skal tildele midlene i midten av juni, og det vil bli enten fire, fem eller seks nasjonale forskningssentre.

— Vi har opplevd en enorm interesse for denne satsingen. Kunnskapsmiljøer i hele landet har jobbet hardt for å samle de beste kreftene om viktige forskningstemaer. Dette vil være avgjørende for at Norge kan hevde seg internasjonalt, sier administrerende direktør i Forskningsrådet, Mari Sundli Tveit.

Sommeren 2024 mottok Forskningsrådet 122 skissesøknader, som igjen ble til 50 søknader i januar 2025. Nå er 19 søknader videre til en siste runde med vurdering av et internasjonalt fagpanel.

Disse 19 søknadene er med i siste runde

Tittel på søknader:
KI-INDUSTRI - Multi-agent AI for Regenerative Industry and Society
AI for Quantum for AI
TRUST - The Norwegian Centre for Trustworthy AI
MishMash - Center for AI & Creativity
Insight: New AI Methods for Innovative Uses of Public Data
Centre for Socially Empowered AI Research
Norwegian Centre for Embodied AI (NCEI)
Centre for Public Sector Artificial Intelligence / Senter for offentlig sektor kunstig intelligens (SOSKI)
Centre for Artificial Intelligence in Healthcare
BONXAI - Bio-inspired AI for Competent Learning
Centre for Societal Consequences of Artificial Intelligence - Senter for samfunnskonsekvenser av kunstig intelligens (SESAM)
RAISE-UP: Centre for Accelerating AI Advances for the Earth System and Society
Norwegian Center for Language Modeling
Senter for Miljø, Samfunn og Kunstig Intelligens / Centre for Environment, Society and Artificial Intelligence
AI for Nature: advancing sustainable ecosystem management with vision, reasoning, and action
Sustainable, Risk-averse and Ethical AI
Centre for AI-Based Societal Decision Support
Norwegian Centre on AI for Decisions
AI Centre for the Empowerment of Human Learning

Kilde: Forskningsrådet

Powered by Labrador CMS