kunstig intelligens
Mange studenter mener KI gjør det for lett å jukse. Vil at hjemmeeksamen droppes
Fire av ti studenter er helt eller litt enige i at man bør slutte med hjemmeeksamen fordi det er så lett å jukse med KI, viser ny undersøkelse. På studiet til Julie Caspersen, Jenny Veland og Hanne Gustavsen har de allerede sluttet.
De tre studentene sitter på Blindern og leser til eksamen.
Masterstudentene i freds- og konfliktstudier ved Universitetet i Oslo bruker ofte ChatGPT i forberedelsene. For eksempel for å få oppsummeringer av artikler og forslag til kontrollspørsmål.
Men på eksamen har de ingen hjelpemidler. På studiet har de hatt noen innleveringsoppgaver, men ellers er hjemmeeksamen avskaffet, forteller de. Nå går det i skoleeksamen i universitetets eksamenslokaler i Silurveien i Oslo.
I emnet de leser til nå, har emneansvarlig sagt at oppgavene han gir ikke er egnet for hjemmeeksamen, forteller studentene.
I et annet emne prøvde læreren å gi oppgaven til ChatGPT, og fikk gode svar.
Dette sier undersøkelsen
Mange studenter vil ha slutt på hjemmeeksamen, ifølge en ny undersøkelse gjennomført av Sentio på vegne av Norsk studentorganisasjon (NSO) og Khrono.
Studentene ble bedt om å ta stilling til påstanden: «Kunstig intelligens (KI) har gjort det så enkelt å jukse på hjemmeeksamen at denne eksamensformen bør avvikles.»
Fire av ti studenter var helt enige (15 %) eller litt enige (25 %). Se faktaboks.
Studentene Julie Caspersen, Jenny Veland og Hanne Gustavsen er imidlertid ikke så begeistret for dreiningen mot skoleeksamen.
— Vi har snakket om det, og synes skoleeksamen er en litt gammeldags metode, sier de.
Da ChatGPT kom, bestemte han seg
Professor i idrettssosiologi ved NTNU, Arve Hjelseth, har dette semesteret selv byttet ut en tre dagers hjemmeeksamen i et emne han er ansvarlig for, med skoleeksamen.
— Det er fordi jeg ikke har tillit til at man ved hjelp av en hjemmeeksamen kan finne ut hvor mye av lærestoffet som er fordøyd og forstått, sier han.
Han bestemte seg for dette allerede da ChatGPT kom, og han så hva KI kunne gjøre, men det tar tid å få endret eksamensform, forklarer han.
— Så du noe rart i noen av besvarelsene?
— Ja, det var en åpenbar juksesak der, en besvarelse som åpenbart var skrevet ved hjelp av KI.
Er skoleeksamen gammeldags?
Han mener hjemmeeksamen fortsatt er mulig, men da må det suppleres med for eksempel muntlig eksamen, noe som er tidkrevende.
— Noen mener skoleeksamen er upedagogisk og gammeldags? Hva tenker du?
— Mange studenter mener sikkert det, og det er sikkert også studenter som foretrekker skoleeksamen. Men et viktig poeng er at en skoleeksamen uten eller med svært få hjelpemidler, betyr ikke at det er om å gjøre å huske og pugge mest mulig. Det handler like mye om forståelse, sier Hjelseth.
Dårlige svar fra KI
Studentene vi treffer på Blindern er ikke enige i at hjemmeeksamen må avskaffes.
— Men blir det ikke lett å jukse?
— Hvis du sier «skriv denne oppgaven for meg», og leverer det inn, da blir du gjennomskuet ganske raskt, sier Hanne Gustavsen.
— Mange av de avanserte oppgavene vi har på masternivå, gir KI ganske dårlige svar på hvis vi ber den løse dem, istemmer Jenny Veland.
Og hvis du får hjelp av ChatGPT til å svare på en oppgave, er det et hjelpemiddel på linje med andre, framholder de.
— På en hjemmeeksamen måtte vi fortsatt referert til ulike forskere og kilder. Det fungerer ikke bare å legge inn et spørsmål, sier Julia Caspersen.
De mener skoleeksamener kan bli for overfladiske.
— Det blir veldig å skumme fløten på mange temaer, i stedet for å gå i dybden, for eksempel å skrive en semesteroppgave i et tema du interesserer deg for, sier Caspersen.
Viserektor vil ikke avskaffe hjemmeeksamen
Bjørn Stensaker, som er viserektor for utdanning ved Universitetet i Oslo, konstaterer at studentene er delt om hjemmeeksamen, og at mange mener eksamensformen fortsatt har noe for seg.
Hva ville han selv ha svart på spørsmålet i undersøkelsen om hjemmeeksamen bør avvikles?
— Jeg ville svart litt eller helt uenig, tenker jeg.
— Fordi?
— Jeg ser jo at kunstig intelligens gjør at vi ikke bare kan fortsette med hjemmeeksamen som før, og at vi må utvikle den eksamensformen. Ofte handler hjemmeeksamen om samarbeid med andre studenter om en oppgave, eller at man skal løse et case eller den type ting. Det er en del ferdigheter studentene faktisk blir testet på gjennom hjemmeeksamen, som er vanskelig å teste på andre måter. Det er en utfordring framover for lærestedene å utvikle eksamensformer som tester ulike ferdigheter, samtidig som vi sørger for at det ikke blir for enkelt for de som ønsker å ta en snarvei.
— Går glipp av mulighet
I spørreundersøkelsen fra Sentio svarer nesten halvparten av studentene ved Universitetet i Oslo at de helt eller litt enige i påstanden om at hjemmeeksamen bør avvikles.
— Bør ikke det være et varsko?
Stensaker viser til at da han sist sjekket tallene i vårsemesteret, var bare rundt 17—18 prosent av eksamenene hjemmeeksamener.
— Hvis vi reduserer andelen enda mer, risikerer vi å gå glipp av muligheten til å teste andre typer ferdigheter, sier viserektoren.