Frykter for kurstilbudet. Blir det svekket, kan det bli flere tomme studieplasser 20. desember 2024 - 15:21
Tidligere har hun fått drapstrusler for forskningen sin. Men nå har det skjedd noe 19. desember 2024 - 17:59
Professor ber studentene forplikte seg: Du vil bli sett på som en forræder om du dropper ut 16. desember 2024 - 16:41
Fremmedspråkene må styrkes, ikke kuttes Regjeringen vil innføre endringer som kan gi fremmedspråkene dårligere vilkår fremover. Det er uheldig, og kan gå ut over rekrutteringen i høyere utdanning.
It's the classroom, stupid! Å diskutere utformingen av lærerutdanningen er et blindspor. Lønn, arbeidsforhold og status styrer lærerrekrutteringa langt mer enn utforminga av lærerutdanninga. Dette må speiles i politikken som skal løse rekrutteringsutfordringene.
Tidvis respektløs debatt overfor nyutdanna, flotte lærere Har gamle surpompers autoritet gått ut på dato?
Etter å ha følgt yrket på avstand som utdannar og forskar gjennom 50 år, ville eg i dag ikkje ha valt å verte lærar Nokre kalla læraryrket det viktigaste i verda. Likevel er rekrutteringa til yrket svak. Mitt bidrag er å peike på to hovudutfordringar.
Sats på norsklæraren og ekte intelligens Norsklærarane har eit særleg ansvar for skriveopplæringa til elevane. Men kven har ansvaret for at lærarane får den kompetansen som trengst — i ei tid der ny teknologi legg nye føringar for skriveprosessane i skulen?
Studentene sier de lærer best når de leser på papir.— Ikke overraskende 7 av 10 studenter sier i en undersøkelse at de lærer best når de leser lange tekster på papir og ikke skjerm. — Jeg ser at mange skriver ut og lager sine egne kompendier av digitalt pensum, sier professor Marte Blikstad-Balas.
Endå eit innlegg om lærarar, yrke og utdanning Dei som i desse dagar sit og skal velje utdanningsretning, har i tretten år hatt orkesterplass til å sjå kva læraryrket kan innebere. Dei ser kva yrkeskvardagen krev av lærarar.
PISA: Skolen trenger ikke et nytt «matte-sjokk» Det blir lett krisestemning når PISA-resultatene presenteres. Hvordan kan resultatene tolkes? Og hvorfor er vi bekymret?
Vil kreve lærerutdanning for fast ansettelse i skolen Regjeringen vil lovfeste at det kreves lærerutdanning for fast ansettelse i skolen.
Dette trur professoren er grunnen til at unge ikkje vel læraryrket Eg undrast over om det er mogleg for eitt menneske å fylla alle rollene ein lærar skal ha i dag, seier pedagogikkprofessor Lars Petter Storm Torjussen.
Gylne øyeblikk — Inni alt dette store, så tror jeg at vi har mistet det viktigste: det lille, det skjøre, det som gjør at lærerstudenter begynner på lærerutdanningen, skriver Simon Malkenes.
Sanna Sarromaa: Kunnskapen har forsvunnet ut av klasserommet Vil vi at kunnskapssamfunnet skal være noe annet enn en floskel, så er det nettopp kunnskap, ikke integrering, inkludering, distriktspolitikk og sosialt arbeid, som skal styre utdanningspolitikken.
Lærere søkes i skolen, men de søker seg ikke inn Det haster med regjeringens strategi for rekruttering av lærere, mener Høyre.
Tek språket frå forskarane og ut til elevane Tilsette ved universitet og høgskule i Bergen samarbeider med vidaregåande skular for å få fleire av elevane interesserte i språkdelen av norskfaget.
Ein stille revolusjon i matematikkfaget i skulen Spørsmålet om kor matematikkfaget er på veg har nok for mange ukjente i seg til at det enkelt lar seg rekne ut. Det skriv fem tilsette ved lærarutdanninga ved Høgskulen på Vestlandet.
Nord-Noreg går tom for lærarar. Skal Gabrikke ha ein skule å gå til i morgon? Studieplassane står tomme. No håper universitetet å finne lærarstudentar der ingen skulle tru.
Lærermangelen øker med 50 prosent i småskolen i Troms og Finnmark Det er i utkantene og for de minste barna utfordringene med å skaffe kvalifiserte lærere er størst. Og forskjellene øker.
Hun var frisør i 13 år. Så tok hun en opptaksprøve og kom inn på medisin Svenske Annika Nyström var skolelei og fikk ikke så gode karakterer. Men om en måned er hun ferdig utdannet lege. Nå kan Norge følge etter Sverige og innføre opptaksprøver til studier.
Vil ha ein ny distriktspolitikk Det er ikkje nok å verbalt satse på bygdenæringar, dersom ikkje politikarane er villige til å oppretthalde skolen, meiner Jenny Myklebust og Arna Meisfjord, som kjem med konkrete innspel til ein ny, norsk distriktspolitikk.
Utan fagforeningene hadde vi ingenting Å skilje mellom lønnsarbeider og fri forskar, slik Ole Johnny Olsen gjer, er ein falsk dikotomi.
Vi svikter dere ikke, studenter! — Både før og etter vi ble universitet har vi oppfordret våre studenter til kritisk refleksjon, å utfordre sannheter, engasjere seg, diskutere og arbeide på tvers av fag, skriver fungerende rektor ved OsloMet Nina Waaler.
Skal følgja lærarstudentar frå lesesalen og ut i jobb — Lærarane har ikkje kome ut i arbeidslivet endå, men reforma vert allereie diskutert, seier professor Eva Bjerkholt. Ho skal følgja studentane over i arbeidslivet.
Henrik Asheim i møte med Aino Olaisen om «Lovund-modellen» Han har avvist tanken om ei spesialisert, distriktsretta lærarutdanning på Nesna i Nordland. Denne veka møtte ministeren Aino Olaisen, som står bak initiativet.
Laksemilliardæren på Lovund vil lage verdas beste skule. Og attreise lærarutdanning på Nesna. Ein dag landa laksemilliardærens helikopter i hagen. Den neste utdanningsrevolusjonen var i gang.
Frustrert over å måtte snakke til «svart hol»: — Treng ikkje ballkjole for å vere på forelesing Digital undervisning fungerer ikkje når studentane skrur av kamera, meiner professorar.
Elevane har lært matematikk ved å vera fysisk aktive heilt sidan 2004. No er målet eit nasjonalt senter i Sogndal — Kor er forskinga som viser at ein lærer best ved å sitja i ro, spør professor Geir Kåre Resaland.
Sprikende lærertall skal sjekkes Kunnskapsdepartementet vil finne ut av hvor mange ukvalifiserte lærere som egentlig jobber i skolen.
Har tru på Matteus-effekt for elevane: Dei som har mykje skal få meir Når grunnskulane snart opnar att, er forskarane opptekne av å få eit bilete av korleis læringssituasjonen er her og no – midt under koronastenginga.
Sorrig og glæde de vandrer til hobe. Nye tall for lærermangelen. Lærere. Det er flere lærere i grunnskolen, og det er en økning for fjerde år på rad. Det synes professor emeritus, Karl Øyvind Jordell, er gledelig. Han er fortsatt bekymra for situasjonen i distriktene.
Norge har fått femårig lærerutdanning, men de som har ansvaret er sterkt bekymra for manglende bevilgninger OsloMet. Når skal myndighetene finansiere kostnadene av 5-årige utdanninger av grunnskolelærere? Rask klargjøring trengs, skriver de ansvarlige for lærerutdanningen på OsloMet.
Behovet for en ny positivismekritikk Skolen. Samfunnsvitenskapen er, for å bruke sosiologen George Ritzers ord, flerparadigmatisk.
Skolesjefen: God skole krever god ledelse Skoledebatten. Lærerne har en tilspissa hverdag, mener skolesjefen i Frogn kommune. Han ønsker seg at pendelen svinger litt tilbake mot mer respekt for lærerne.
På lag med tiervennene Reform. Det sitter i veggene, endring i skolen er ikke lett, sier en erfaren lærer. På Rykkinn skole i Bærum lærer andreklassingene om tiervenner. Vi får være med.
Er fellesskolen en skole for alle? Skole. Vi trenger et bredere fokus i skoledebatten, og mer trøkk fra politikerne.
Skolenes landsforbund blir ikke med Lærermaster. Steffen Handal inviterte Skolenes landsforbund med for å bedre masterutdanningen for lærere. Men det kan han bare glemme, skriver Walker og Stava i forbundet.
Jo, sangen skal forbli i skolen Ikke bare sang, men også matematikk er tatt ut av den overordnede læreplanen. Det betyr ikke at elevene ikke skal lære matte, på samme måte som de ikke skal slutte å synge, skriver kunnskapsminister Henrik Asheim.
God lærerutdanning er en forutsetning for en god skole Søkertallene viser at det er attraktivt å bli lærer, men jeg ønsker meg enda flere som vil bruke kunnskapen sin i landets klasserom, skriver Høyres Kristin Vinje.
Mens vi gleder oss til framleggingen av PISA Tirsdag, blir nok en ny internasjonal skoleundersøkelse som pleier å skape debatt lagt fram. PISA-testene gir ikke noe heldekkende kvalitetsmål på den norske skolen, skriver Bjørn Smestad, dosent i matematikkdidaktikk på Høgskolen i Oslo og Akershus.
Dybdelæring i havdypet Stortingsmeldingen «Fag – Fordyping – Forståelse» peker på behovet for fordypning i skolen, men hvordan skal man lage gode undervisningsforløp for dybdelæring? NTNU tar med lærerne til havs for å lære nye metoder.
Vil ha ny skoledebatt med helt fersk bok Er det skolen som skal tilpasse seg lærerutdanningen, eller burde det vært omvendt? Forfattere av bok om lærerutdanning vil ha en ny skoledebatt.
Nyeste artikler
Forskaren vaks opp i Israel. No veit han ikkje om han vil reisa tilbake
Nordisk Østforum legger ned. Forskere vil ikke lenger skrive skandinavisk
Khronos store julequiz
Fagskoledebattens blindsoner — mer enn ren kvalifisering for arbeidslivet
Frykter for kurstilbudet. Blir det svekket, kan det bli flere tomme studieplasser
Mest lest
Dette er Lise Øvreås sitt lag til rektorvalet ved UiB
Tidligere har hun fått drapstrusler for forskningen sin. Men nå har det skjedd noe
ChatGPT fikk A på eksamen. — Skulle nesten bare mangle
Cecilie Hellestveit vurderer å slutte å snakke med media: — Klikkhoreri
Professor ber studentene forplikte seg: Du vil bli sett på som en forræder om du dropper ut