Frykter for kurstilbudet. Blir det svekket, kan det bli flere tomme studieplasser 20. desember 2024 - 15:21
Tidligere har hun fått drapstrusler for forskningen sin. Men nå har det skjedd noe 19. desember 2024 - 17:59
Professor ber studentene forplikte seg: Du vil bli sett på som en forræder om du dropper ut 16. desember 2024 - 16:41
Digital eller fysisk læring: Studenten bør ha rett til å velge Målet må være å bygge ut et godt og bredt digitalt tilbud i tillegg til, ikke istedenfor, det fysiske, skriver Nedim Olsson Kasumacic i et svar til Arve Hjelseth.
Den nye assistentlæreren Studenter kan nå be sin egen KI-assistentlærer om oversikts- og dybdestoff, spørsmål og svar, og faglig veiledning. Vi er vitne til en dreining fra å «dytte tekst» på studentene til å lede dem i å utvikle — og praktisere — mer selvstendige og produktive læringsstrategier.
Fusk og fanteri, KI og treskjering Det alvorlege problemet med fusk basert på kunstig intelligens er ikkje at ein student lurer systemet og får seg ein ufortent god karakter. Det alvorlege er at studenten lurer seg sjølv.
Vi vil hjelpe studentene til å lykkes Studentene har det krevende. Vi som fagpersoner er studentenes viktigste medspillere. Vi må sammen utvikle læringsmiljøet, og hjelpe studentene til å lykkes.
Studentene har aldri hatt mer tid til studier enn nå. Derfor kan 2021 bli deres beste år Vår opplevelse er at faglige ansatte i altfor stor grad viser forståelse for studentenes vanskelige situasjon i stedet for å hjelpe dem til å se mulighetsrommet, skriver fire ansatte ved Høyskolen Kristiania.
Campus som fremmer læring, samarbeid og forskning Campus. Det må være rom som inviterer til åpenhet mot omverdenen, som legger til rette for tverrfaglig samarbeid og deling av data og kunnskap, skriver Lars Egeland.
Studentene på NMBU er Norges aller mest ambisiøse Over en tredjedel av norske studenter er ikke ambisiøse i sin utdanning viser fersk spørreundersøkelse. Studentene ved NMBU er mest ambisiøse, studentene ved Universitetet i Agder minst.
Dybdelæring i havdypet Stortingsmeldingen «Fag – Fordyping – Forståelse» peker på behovet for fordypning i skolen, men hvordan skal man lage gode undervisningsforløp for dybdelæring? NTNU tar med lærerne til havs for å lære nye metoder.
Glemmer betydningen av kunstfag på barns læringsarena Kunstfag og skaperkraft blir glemt og undervurdert av politikerne når de bygger sin moderne læringsarena for barn. Det gjør Helge Reistad trist, skriver han.
Internasjonalt stormøte om spillbasert læring 160 forskere fra hele verden, 30 ulike land, samlet til stormøte om spillbasert læring i Steinkjer.
2020: praksis og dialog Høgskolen vakler mellom fortid, nåtid og framtid. Fortida er de gamle profesjonsutdanningene. Nåtida et usikkert universitetsprosjekt. Framtida et globalt og digitalt utdanningsmarked, mener Tord Høivik.
Ønsker meg mer dialog i undervisningen Den tradisjonelle undervisningen gjør studentene til passive mottakere av kunnskap. Studenttillitsvalgt Therese Eia Lerøen ønsker seg mer dialog og mindre monolog.
Nyeste artikler
Forskaren vaks opp i Israel. No veit han ikkje om han vil reisa tilbake
Nordisk Østforum legger ned. Forskere vil ikke lenger skrive skandinavisk
Khronos store julequiz
Fagskoledebattens blindsoner — mer enn ren kvalifisering for arbeidslivet
Frykter for kurstilbudet. Blir det svekket, kan det bli flere tomme studieplasser
Mest lest
Dette er Lise Øvreås sitt lag til rektorvalet ved UiB
Tidligere har hun fått drapstrusler for forskningen sin. Men nå har det skjedd noe
ChatGPT fikk A på eksamen. — Skulle nesten bare mangle
Cecilie Hellestveit vurderer å slutte å snakke med media: — Klikkhoreri
Professor ber studentene forplikte seg: Du vil bli sett på som en forræder om du dropper ut