Frykter for kurstilbudet. Blir det svekket, kan det bli flere tomme studieplasser 20. desember 2024 - 15:21
Tidligere har hun fått drapstrusler for forskningen sin. Men nå har det skjedd noe 19. desember 2024 - 17:59
Professor ber studentene forplikte seg: Du vil bli sett på som en forræder om du dropper ut 16. desember 2024 - 16:41
Tidvis respektløs debatt overfor nyutdanna, flotte lærere Har gamle surpompers autoritet gått ut på dato?
Etter å ha følgt yrket på avstand som utdannar og forskar gjennom 50 år, ville eg i dag ikkje ha valt å verte lærar Nokre kalla læraryrket det viktigaste i verda. Likevel er rekrutteringa til yrket svak. Mitt bidrag er å peike på to hovudutfordringar.
Krise: Ingen vil bli lærer. Krise karrierevalg. Krise fremtid. Krise. Jeg har valgt å bli økonom. Jeg kunne valgt å bli lærer, jeg har fått høre at jeg kunne ha passet som det, men gjorde det ikke. Noe må skje for at flere unge velger læreryrket, skriver Tormod Harbo i en hyllest til læreren.
Me må våga å satsa på fleksible lærarutdanningar Høgskulen på Vestlandet sit på entusiasme, kompetanse og kunnskap om fleksibel grunnskulelærarutdanning på Stord og i Sogndal. Høgskulen har ikkje råd til å leggja det ned.
Reverseringens inntog i lærerutdanningene For å få nok lærere må vi skape utdanningstilbud førstegangssøkere vil begynne på. Det er heldigvis fortsatt ikke for sent å satse på heltidsstudenten.
Litt mer «Pørni-effekt», takk Nedgang i søkertallene til lærerutdanninger igjen. Det mangler kanskje en TV-serie.
Universitet får lissepasning fra Norges beste fotballag Norges beste fotballklubb på herresiden skal samarbeide med Nord universitet om å øke rekrutteringen til lærer- og barnehagelærerutdanningene.
Utdanningsforbundet debatterer lærerutdanningene: Frykter for store forskjeller Utdanningsforbundet mener det kan være risiko knyttet til mer selvstendighet blant lærerutdanningene.
Universiteter og høgskoler vil droppe todeling av lærerutdanningen Skoler sliter med å rekruttere lærere. Studenter angrer på studievalget. Flertallet av lærestedene synes det er uheldig at det er to ulike grunnskolelærerutdanninger.
Kristine (20) ga opp lærerdrømmen: — Jeg ble oppriktig redd Kristine Brekke opplevde å bli kalt hore og få gjenstander kastet etter seg i sitt første praksisopphold som lærerstudent. Nå har hun gitt opp drømmeyrket.
Sanna Sarromaa: Kunnskapen har forsvunnet ut av klasserommet Vil vi at kunnskapssamfunnet skal være noe annet enn en floskel, så er det nettopp kunnskap, ikke integrering, inkludering, distriktspolitikk og sosialt arbeid, som skal styre utdanningspolitikken.
Hev kravene i lærerutdanningen Eventuelle omstruktureringer av lærerutdanningene kan ikke basere seg på senkede, men hevede krav til lærerstudentene, mener lærerutdanner. Her foreslår han å skrote grunnskolelærerutdanningen til fordel for en toårig PPU-master.
– Den økonomiske stimuleringen for å få søkere til lærerstillinger i nord må dobles eller tredobles Lærerutdanningen i Nord-Norge er i krise. I sitt innlegg foreslår Karl Øyvind Jordell drastiske tiltak for å øke søkermassen til lærerutdanning i Nord-Norge.
Allrounder og draumelærar? Han kan undervisa i fire fag Han har kompetanse i fire undervisningsfag, og er med det temmeleg unik som lærar. For kor godt fungerer eigentleg lærarutdanninga for skuleverket?
Nord-Noreg går tom for lærarar. Skal Gabrikke ha ein skule å gå til i morgon? Studieplassane står tomme. No håper universitetet å finne lærarstudentar der ingen skulle tru.
Rike barn leser best En god skole virker utjevnende på sosiale og økonomiske forskjeller. Dessverre gjorde pandemien og bruken av hjemmeskole forskjellene mellom barna større, skriver Lise Lyngsnes Randberg, leder for Akademikerne.
Studentene synes tverrfaglig undervisning er viktig, men de lærer for lite om det Etter innføringen av læreplanverket Kunnskapsløftet 2020 (LK20) måtte lærere innstille seg på å undervise mer tverrfaglig. Det går det så som så med.
— Eg blei sjokkert. Vi er nesten fleire lærarar enn studentar her Studentane sviktar lærarutdanningane. Men for dei som er igjen, er det i alle fall ikkje mangel på undervisningskrefter.
Vil skrote kravene om kompetanse for lærere Regjeringen foreslår å fjerne kompetansekravene for lærere i matematikk, engelsk og norsk utdannet før 2014.
Vil KrF tvinge øvingslærere til å jobbe for Norsk Lærerakademi? Det er nødvendig at diskrimineringsombudet klargjør om hun mener det KrF omtaler som en markering fra skoler, men som altså er oppsigelser fra enkeltlærere, påvirker noens muligheter for fri religionsutøvelse.
Langt igjen til tidlig innsats i skolen Elever med behov for ekstra hjelp blir ikke fanget opp i tide. Lærere mangler kompetanse i hvordan de skal oppdage elever med vansker, men også hvordan de kan forebygge og tilpasse opplæringen for den enkelte.
Nord universitet tilbyr spesialkurs i matematikk Studietilbud. Med håp om å gi flere muligheten til å ta lærer- eller sykepleierutdanning, vil Nord universitet nå tilby fremtidige studenter et spesiallagd nettbasert mattekurs.
Gledelig tiltak, men feil om tall i nord Lærerutdanning. Kunnskapsdepartementet kommer med tall som tilslører viktige realiteter om lærerutdannede i Nord-Norge, skriver professor Karl Øyvind Jordell.
Lærerne, programmene og akademia Forskning. Hadde jeg vært på en vitenskapelig konferanse, eller på en innsalgskonferanse for evidensbaserte programmer, spør Vegard Kjendsli, etter å ha deltatt på adferdsvitenskapelig konferanse på OsloMet.
Er fellesskolen en skole for alle? Skole. Vi trenger et bredere fokus i skoledebatten, og mer trøkk fra politikerne.
Kristen høgskole best i gutteklassen Få menn. Bare 22 prosent av studentene som vil bli lærere for de minste barna er menn. Den kristne NLA Høgskolens nye studietilbud i Oslo er best i klassen.
Haga: Bra, Handal! Lærarutdanning. Utdanningsforbundets bekymring for den type akademisering som føregår ved OsloMet er høgst relevant, skriv forskar Sigurd Haga.
Gode argumenter bak kritikken av normalplan fra utdanningsdirektoratet Historieløs. Utdanningsdirektoratet utkast til ny normalplan for faglig innhold skolen er uakspetabel, skriver professor Noralv Veggeland.
En sterk lærerprofesjon er største vernet mot klåfingra politikere Sommer. — Vi må ha flere lærere som har opplevd dagens skole inn i lærerutdanningen. Ikke bare rene akademikere, mener Steffen Handal, men har ser også gjerne flere lærere med PhD.
Skolenes landsforbund blir ikke med Lærermaster. Steffen Handal inviterte Skolenes landsforbund med for å bedre masterutdanningen for lærere. Men det kan han bare glemme, skriver Walker og Stava i forbundet.
Mer praksis kan bli vinn-vinn Lærerutdanning. En bør vurdere å utvide praksisen på lærerstudiet med 30 dager. Det trenger ikke å koste så mye mer ressurser enn det gjør i dag, skriver Bodil Kjesbo Risøy ved lærerutdanningen på Høgskulen på Vestlandet.
Historisk og historisk, fr Nybø Lærerutdanning. UiO-professor Karl Øyvind Jordell er kritisk til statsråd Iselin Nybøs måte å referere til søkertallene til lærerutdanningene på.
Regjeringen legger opp til 30 prosent lærermangel på lavere trinn Lærerutdanning. Går det greit? Lærermangel på 10000 kan innebære mangel på 30 prosent i småskolen, skriver professor Karl Øyvind Jordell til Turid Kristensen.
Stortinget vedtok lærermangel på 10.000 i 2021 Lærermangel. Da Stortinget ikke justerte tidligere vedtak, vedtok de en lærermangel på rundt 10.000 om tre år, skriver UiO-professor Karl Øyvind Jordell.
Kjører en omkamp på «avskilting» av lærere SV, Senterpartiet og KrF vil at Stortinget behandler krav om fordypning for lærere i engelsk, matte og norsk på nytt. Ap vurderer å støtte kravet og i så fall er det flertall for en reversering av det som er kalt «avskilting» av lærere.
Feirer den akademiske friheten for læreren i dag Ledere i Utdanningsforbundet og Forskerforbundet minner om at det i dag er 20 år siden UNESCO vedtok «Recommendation concerning the Status of Higher–Education Teaching Personnel».
Vi har ambisjoner for skolen Vi har ambisjoner for skolen, men ambisjonene bygger ikke på et absurd krav om fire i matematikk for alle som skal bli lærere, skriver Geir Martinussen.
Pedagogikk på ville veier At skolen skal formidle en klar forventning om at elevene møter opp til timene når de kan, støttes faktisk både av sunn fornuft og læringsteorier, skriver dosent Bjørn Smestad ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Der alle er «above average» Ikke alle lærerstudenter kan ligge over gjennomsnittet, mener professor i pedagogikk ved Universitetet i Oslo, Karl Øyvind Jordell.
Vi vil ha krevende og givende utdanninger Regjeringen har presentert ny strategi for å styrke lærerutdanningene. Silje Marie Bentzen, leder i Pedagogstudentene, er positiv til forslagene, men advarer mot at strategien skal bli en hvilepute.
Tungetale og firerkravet - en pinseoppsummering For at skadevirkningene skal begrenses, må firerkravet for lærerstudenter fravikes allerede i år, mener professor Karl Øyvind Jordell ved Universitetet i Oslo.
KrF er kritiske til krav om 4 i matte Strengere mattekrav står i veien for regjeringens egne mål, mener KrF.
God lærerutdanning er en forutsetning for en god skole Søkertallene viser at det er attraktivt å bli lærer, men jeg ønsker meg enda flere som vil bruke kunnskapen sin i landets klasserom, skriver Høyres Kristin Vinje.
Tilbake til skolen som humanioras grunnfjell Vi trenger lektorene i skolen mer enn noen gang. I humaniorameldingen slår vi et slag for lektorenes tilbakekomst, skriver Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.
Bli lærer i Nord Studentorganisasjonen i Nesna har skrevet et åpent brev til blant annet kunnskapsministeren om at man må bevare studiested Nesna ved Nord universitet.
Dette er tull, Røe Isaksen Man må benytte den formidable sjansen man får når lærerutdanningen blir en mastergrad, svarer Christian Tynning Bjørnø fra Arbeiderpartiet statsråd Isaksen i dette innlegget. Isaksen var i tvil om Ap ønsket masterutdanning for lærere.
HiOAs lærerutdanning har stort potensiale for forbedringer Mer praksis, bedre tilbakemeldinger og færre studenter i hver klasse kan være noen av tiltakene for at lærerstudentene skal bli mer fornøyde, mener Geir Martinussen ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Er Arbeiderpartiet for masterutdanning? Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen langer ut mot Trond Giske og Arbeiderpartiets tvetydige standpunkt om mastergrad til lærerestudentene.
Tror på økt lønn, ikke flere karakterkrav For å få flere til å søke seg til lærerutdanning må man få på plass spesielle stimuli – f eks lønn, karakterkrav hjelper lite, skriver professor Karl Øyvind Jordell.
30 starter nå etter å ha bestått ny matteprøve 30 lærerstudenter som besto ny matteeksamen har startet opp sine studier nå fem uker etter studiestart.
Frustrasjon blant lærere og ingeniører etter NTNU-fusjon Ansatte ved både lærer- og ingeniørutdanningen på den gamle Høgskolen i Sør-Trøndelag er frustrerte over ulik behandling og at fagmiljøene deres splittes og drukner i nye og store NTNU etter fusjonen.
To faglige ledere har sagt opp i protest ved Nord universitet Dekan ved Profesjonshøgskolen og visedekan for lærerutdanning har sagt opp stillingene sine i protest. Striden handler om hvor ledelsen av lærerutdanningen skal ligge.
Et feilgrep med ny lærerutdanning Lærere som ikke forstår sine elever og elevens væremåte er en katastrofe, skriver Edvin M. Eriksen i denne kronikken.
Nye lærerkrav kan gi trøbbel for høgskoler Fem av landets høgskoler med lærerutdanning, må ha ekstern godkjenning for å kunne tilby ny lærerutdanning fra høsten 2017.
Ekspertgruppe skal vurdere lærerrollen Kunnskapsministeren har satt ned en ekspertgruppe som skal se nærmere på lærerrollen. To av medlemmene kommer fra Høgskolen i Oslo og Akershus.
Beholder tredeling av lærerutdanning Departementet ville todele lærerutdanningen, men møtte massive protester. Nå har de bestemt seg for å beholde dagens tredeling.
Opprørt over nytt lærerforslag Hedda Eia Vestad, student ved grunnskolelærerutdanning trinn 5-10 reagerer sterkt på forslaget om å legge ned studiet hun går på.
Ny norsk lærerthriller på vei Lærerutdanningen: The times they are (constantly) a-changing, skriver bekymret studentleder.
Møter sterk skepsis til forslag om todelt lærerutdanning De største høgskolene frykter et forslag der resultatet kan bli at høgskolene bare får utdanne barneskolelærere, mens universitetene får utdanne lærerne til ungdomsskolen og videregående.
Gir Clemet skylda Det kan se ut som om KS ikke skjønner det samfunnsoppdraget lærerene har, mener tidligere lærerutdanner, Jan Johnsen. Han mener KS er arrogante og at Kristin Clemet startet det som i dag er en dyp krise i Skole-Norge.
Lat eller dedikert? Det er useriøst og skadelig at hele gruppa av lærerstudenter betraktes som slappe unnasluntrere.
Nyeste artikler
Forskaren vaks opp i Israel. No veit han ikkje om han vil reisa tilbake
Nordisk Østforum legger ned. Forskere vil ikke lenger skrive skandinavisk
Khronos store julequiz
Fagskoledebattens blindsoner — mer enn ren kvalifisering for arbeidslivet
Frykter for kurstilbudet. Blir det svekket, kan det bli flere tomme studieplasser
Mest lest
Dette er Lise Øvreås sitt lag til rektorvalet ved UiB
Tidligere har hun fått drapstrusler for forskningen sin. Men nå har det skjedd noe
ChatGPT fikk A på eksamen. — Skulle nesten bare mangle
Cecilie Hellestveit vurderer å slutte å snakke med media: — Klikkhoreri
Professor ber studentene forplikte seg: Du vil bli sett på som en forræder om du dropper ut