Tidligere har hun fått drapstrusler for forskningen sin. Men nå har det skjedd noe 19. desember 2024 - 17:59
Gledelig om forkurs, mer tvilsomt om søkermassen Lærerutdanning. Kravet må nok justeres når lærermangelen i småskolen i distriktene øker i løpet av de nærmeste årene, selv om man om et par år nok også fjerner firerkravet i matte, skriver Karl Øyvind Jordell.
Lærerutdanning: Realiteter og statsrådens retorikk Lærerutdanning. De fleste av de beste elevene velger helt andre studier – i hvert fall inntil lærerlønningene gjenspeiler at dette er Norges viktigste jobb, skriver Karl Øyvind Jordell.
Nord-Norge, Vestlandsfylkene og Trøndelag har størst problemer med ufaglærte lærere Kvalitet. Av de kommunene der mer enn 25 prosent av timene gis av ufaglærte lærere, ligger halvparten i Nord-Norge, skriver Karl Øyvind Jordell.
Stopp finsorteringen av jentene Karakterkrav. UiO-professor, Karl Øyvind Jordell, mener middels og under middels skoleflinke kvinner blir unødvendig sortert gjennom karakterkravene på tradisjonelle kvinneutdanninger.
Jordell: Jenter som har 4 i matte er ikke så ofte interessert i små barn Karakterkrav. Professor Torberg Falch kan ha rett i at antallet søkere og utdanningsplasser har økt i lærerutdanningen generelt, men dette gjelder ikke utdanningen for trinn 1-7. De jentene som har 4 i matte, er ikke så ofte interessert i små barn, skriver Karl Øyvind Jordell.
Opptak til lærerutdanning i et valgår Samordna opptak. Professor emeritus og ekspert på norsk utdanning av grunnskolelærere, Karl Øyvind Jordell, går gjennom årets søker- og opptaksstall, så langt man kjenner status.
Lærermangelen er mest alvorlig for småskolen Lærermangel. I lys av nedgangen i søkning til lærerutdanning er det ikke urimelig å forvente at det i år vil bli vanskeligere å fylle de drøye 1000 ekstra lærerstillingene som skal opprettes som følge av annen runde av lærernormen, skriver professor Karl Øyvind Jordell.
Lærermangelen i historisk perspektiv; lærernormen er basert på en bløff Lærermangel. Professor Karl Øyvind Jordell mener å kunne vise at lærernormen og resultatene av denne tildels er basert på en bløff.
Justerte profetier: Lærermangel i 2021 lys av ny grunnskolestatistikk Lærerutdanning. Lærermangelen skyldes ene og alene opptakskravet på 3,5 i snitt fra videregående skole – hadde man justert det med et par tideler for f eks 10 år siden, hadde vi sluppet lærermangelen, skriver professor Karl Øyvind Jordell.
SVs forslag for bedre lærerdekning: Too little, too late. Lærermangel. SV deler ansvaret med Høyre for dagens lærermangel, skriver professor Karl Øyvind Jordell.
Tilslørende om lærerutdanning – tiltak er symptombehandling Lærerutdanning. Professor Karl Øyvind Jordell fra Universitetet i Oslo kommenterer tre ulike innspill om lærerutdanningen, opptak og lærermangel fra sist uke.
Nye tall om lærermangel Lærermangel. Grunnskolestatistikken for 2017 viste at i 20 prosent av kommunene i Nord-Norge var det mer enn 20 prosent ufaglærte; i sju kommuner var der mer enn 30 prosent.
30 prosent av studieplassene for studenter som vil bli lærere for de minste barna står tomme Læreropptaket. Virkningen av 4-kravet i matematikk for lærerstudenter: 50 prosent flere ledige studieplasser.
Læreropptak: Vil ha klar tale og klare tall Læreropptak. I diskusjoner om årets opptak til lærerutdanning har to temaer vært lærermangelen i 2021 og hvorvidt lærernormen ville medføre at flere lærere som jobber utenfor skolen, nå vil søke seg dit.
Læreropptak: Statssekretær med begrenset forståelse Opptak. Professor Karl Øyvind Jordell er ikke fornøyd med svarene statssekretær Rebekka Borsch gir på hans kritikk av det han ser på som en glorifisert framstilling av årets læreropptak.
Småskoleelever blir salderingspost Læreropptak. Professor Karl Øyvind Jordell kritiserer den rosenrøde framstillingen av årets opptak til lærerutdanningen regjeringen har presentert. Han trekker fram at særlig i distriktene og for de minste elevene er situasjonen markant annerledes.
NIFU villeder, Ap er for seint ute Lærerutdanning. Professor Karl Øyvind Jordell skriver at om det ikke gjøres noe med både mattekravet og det generelle karakterkravet vil lærermangelen bare bli verre.
Penger er bra, lærere mangler Rekruttering. 10 millioner i revidert nasjonalbudsjett til rekruttering av lærere er bra, men vil ikke løse dagens utfordringer, mener professor på Universitetet i Oslo, Karl Øyvind Jordell.
Årlig tilsig og tørre tall Opptak. Antall søkere øker raskere enn antall studieplasser og flere og flere kvalifiserte søkere står uten plass. Professor Karl Øyvind Jordell ser kritisk på tallene og tror mange av de som ikke får plass allerede har høyere utdanning fra før.
Historisk og historisk, fr Nybø Lærerutdanning. UiO-professor Karl Øyvind Jordell er kritisk til statsråd Iselin Nybøs måte å referere til søkertallene til lærerutdanningene på.
Regjeringen legger opp til 30 prosent lærermangel på lavere trinn Lærerutdanning. Går det greit? Lærermangel på 10000 kan innebære mangel på 30 prosent i småskolen, skriver professor Karl Øyvind Jordell til Turid Kristensen.
Alt var ikke bedre før Lærerutdanning. Turid Kristensen er enig med UiO-professor Karl Øyvind Jordell at det å få nok kvalifiserte lærere er en utfordring, men der stopper også enigheten.
Et integrert kunnskaps-Norge – fritt etter Johan Sverdrup Lærerdekning. Iselin Nybø må handle raskt for ikke å bli husket som statsråden som tømte utkant-Norge for lærere, skriver professor Karl Øyvind Jordell.
Lærernorm på bekostning av elever i utkant-Norge Skolen. Lærernormen er så langt siste akt i et drama som innebærer at elever i utkant-Norge mister kvalifiserte lærere, mener professor Karl Øyvind Jordell.
Ekstremværet Ylva, lærernormen og universitetene i nord Lærernorm. Professor Karl Øyvind Jordell trekker sammenligninger mellom ekstremværet Ylva og den nye lærernormen som kom i budsjettforliket denne uka.
Karakterkrav: Regjeringen har rangert kvinnene Med karakterkrav for studenter på sykepleie har regjeringen rangert landets kvinnelige studenter. Øverst lærerstudenter, deretter sykepleiere, mens barnehagelærerstudenter får jumboplassen, skriver professor Karl Øyvind Jordell.
Når rektor Olsen opptrer som privat opptaks-politiker Lærermangelen er allerede en realtitet og vil slå til for fullt etter 2020 og den vil først og fremst ramme småskolen, skriver UiO-professor Karl Øyvind Jordell.
Suppleringsopptak løser ikke lærermangelen Suppleringsopptaket løser ikke lærermangelen i småskolen, verken i nord eller sør.
Isaksen bør ta bort 4-krav og fylle opp studieplassene Professor Karl Øyvind Jordell har analysert opptakstallene for lærerudanningene og anbefaler kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen å fire på 4-kravet, og fylle studieplassene, allerede nå i august. Lærermangelen er allerede stor nok, poengterer Jordell.
Ettertanker om statsråden, spinndoktorene og opptaket Professor Karl Øyvind Jordell er på ingen måte fornøyd med de svar departementet gir ham i debatten om konsekvenser rundt 4-krav i matematikk for lærerstudenter.
Der alle er «above average» Ikke alle lærerstudenter kan ligge over gjennomsnittet, mener professor i pedagogikk ved Universitetet i Oslo, Karl Øyvind Jordell.
Tungetale og firerkravet - en pinseoppsummering For at skadevirkningene skal begrenses, må firerkravet for lærerstudenter fravikes allerede i år, mener professor Karl Øyvind Jordell ved Universitetet i Oslo.
Haugstad pirker på promiller og villeder med prosenter Professor Karl Øyvind Jordell svarer statssekretær Bjørn Haugstad om lærermangel og søkertall og lokkemidler.
Flere grunner til at mange vil studere til lærer i nord Statssekretær Bjørn Haugstad i Kunnskapsdepartementet klarer ikke å ta professor Jordells kritikk av ordningen med å slette deler av studielånet til lærerstudenter seriøst.
Nye karakterkrav kan føre til tomme studieplasser Professor Karl Øyvind Jordell ved Universitetet i Oslo kaller forslagene om karakterkrav for lærere og sykepleiere en ufornuftig husholdering med begavelsesressursen.
Ufullstendig om lærermangelen I oppslaget om lærermangelen i Nord-Norge i Khrono, er der en overdrevet fokusering på firerkravet i matte, mener professor på Universitet i Oslo, Karl Øyvind Jordell.
Norsk lærerutdanning – dans på skuleveg eller uvettig topptur? Professor Karl Øyvind Jordell ved Institutt for pedagogikk ved Universitet i Oslo, blir med i debatten om firerkrav og mastergrad til lærere.
Tror på økt lønn, ikke flere karakterkrav For å få flere til å søke seg til lærerutdanning må man få på plass spesielle stimuli – f eks lønn, karakterkrav hjelper lite, skriver professor Karl Øyvind Jordell.
Nyeste artikler
Varslere står fram med alvorlige anklager mot Tromsø-professor
Har du planer om å mase på ungdommens utdanningsplaner i jula?
Khrono søker nyhetsjournalist
Regjeringen tvinger fram nye studiesteder. Nå står Kongsvinger for tur
En stortingsmelding bygd på ønsketenkning?
Mest lest
Tidligere har hun fått drapstrusler for forskningen sin. Men nå har det skjedd noe
Dette er Lise Øvreås sitt lag til rektorvalet ved UiB
ChatGPT fikk A på eksamen. — Skulle nesten bare mangle
Cecilie Hellestveit vurderer å slutte å snakke med media: — Klikkhoreri
To studenter er Årets navn i akademia