Debatt ● Tom Brökel How Covid-19 will change university lectures By outsourcing the presentation of information to new mediums and into new forms (digital material), we don’t create substitutes for us. We make substitutes for textbooks that allow us to teach better, which will stimulate demand.
Studenten skulle bare stille et enkelt spørsmål. Men foreleseren var... død Selv kursleder trodde at foreleseren levde. Et undervisningsverktøy, sier universitetet.
Kva gjer du når «Titties von Yolo Swag» møter til forelesing? Både forelesarar og studentar er i puberteten når det gjeld digital undervisning, meiner Jessica P. B. Hansen. Ho tar doktorgrad om samtalar på skjerm.
Frustrert over å måtte snakke til «svart hol»: — Treng ikkje ballkjole for å vere på forelesing Digital undervisning fungerer ikkje når studentane skrur av kamera, meiner professorar.
«Har ikke fikset håret»: Studenter gjemmer seg under digital undervisning Halvparten av studentene som er spurt i en ny studie har alltid svart skjerm under digital undervisning, selv om de opplever å lære mindre.
Skeive Studenter ber UiB kutte religiøse lokaler Universitetet i Bergen har forelesninger i lokaler eid av Norsk Luthersk Misjonssamband. Det bør de ikke ha, mener Skeive Studenter.
Er opptak av forelesninger moderne undervisning? Kvalitet. Studentene ved NHH tar opp et viktig tema, men de bommer litt, skriver seniorrådgiver i pedagogikk, Frank Mortensen.
Smarte tips om studiefellene du bør unngå og studieteknikker som virker Studiestart. Her er skrivementorens smarte tips som du som student trenger for å komme godt igang med semesteret, og seile gjennom eksamen.
Hagtvet med maratonforelesing på NRK: «Universitetet skal ha plass til dei som ikkje følgjer straumen» Minneforelesning. Bernt Hagtvet rosar Universitetet i Bergen for å ta vare på tradisjonen etter Frank Aarebrot. Elles har han lite pent å seie om universiteta, eller «utsilingsmekanismen for næringslivet», som han kallar det.
Hva kan studenter og forelesere forvente av hverandre? Jusskonflikt. Studenter kan forvente et fakultet som brenner for bedre pedagogikk og en stadig fornyelse, mens ansatte kan forvente studenter som setter seg inn i pensum og stiller kritiske spørsmål.
Hva trenger vi universitetene til? Gammeldags. Der forelesningen en gang i tiden var en fornuftig ordning, er den i dag moden for skraphaugen, ifølge Arild Raaheim.
Forelesere kan lære noe av komikere og skuespillere — Hvis man vil lære seg å holde noens oppmerksomhet i en time, er det kanskje komikere eller skuespillere man bør følge med på, sier professor Rolf Reber. Han mener mange forelesere overvurderer seg selv.
Hvorfor er forelesningen 45 min? Det finnes knapt én foreleser som bør høres på i mer enn 22 minutter. Så hvorfor varer forelesningene i 45, spør dosent Jon Arne Løkke.
Powerpoint er en ulykke for undervisningen Faktum tilsier at powerpoint ikke fører til bedre læringsutbytte, skriver dosent Jon Arne Løkke ved Høgskolen i Østfold.
To forelese or not to forelese God undervisning handler ikke om forelesning, eller ikke forelesning, skriver Norsk studentorganisasjons Madeleine Sjøbrend.
Nyeste artikler
Aksjoner mot Trump over hele USA. — Stopp krigen mot universitetene!
Student skyldte på skrivestil, men ble felt for fusk
Akademia i prøvetid
Han har ringt til 67 nobelprisvinnarar
Medier i USA: Universitetsskytteren har norsk statsborgerskap
Mest lest
Ble avkrevd 190.000 kroner midt i semesteret. Måtte avbryte studiet
Trumps økonomirådgiver fikk toll-argumenter av sin «fantasiprofessor» Vara
Ikke kall det bachelor og master før vi vet hva vi snakker om
Khronos påskequiz 2025 og mange påskenøtter i Khrono
Avbryter søknad i mangfoldsprotest. — Skuffende at de gir etter for press