Frykter for kurstilbudet. Blir det svekket, kan det bli flere tomme studieplasser 20. desember 2024 - 15:21
Tidligere har hun fått drapstrusler for forskningen sin. Men nå har det skjedd noe 19. desember 2024 - 17:59
Professor ber studentene forplikte seg: Du vil bli sett på som en forræder om du dropper ut 16. desember 2024 - 16:41
Norge trenger en bedre demokratisk prosess for kunstig intelligens Når vi går inn i den KI-drevne fremtiden, er spørsmålet ikke bare hvordan KI vil endre oss. Det virkelige spørsmålet er: Vil vi forme KI, eller vil KI forme oss?
Fire fundamentale problemer med digital læring. Svar til Kasumacic Nedim Olsson Kasumacic oppfordrer oss til å gripe teknologienes muligheter. Men hvilken målestokk og hvilke kritiske perspektiver legges til grunn hvis utdanning blir en vare fremfor en menneskerett?
Kunstig intelligens er en avsporing Vi har lett for å bli blendet slik at vi glemmer å investere i de kjedelige fremskrittene hvis sum gjør livene våre stadig bedre. Vi trenger ikke pie-in-the-sky-KI, men heller et stort forskningsprogram for grunnleggende IT-løsninger.
Vi risikerer å få en generasjon studenter uten evne til å møtes ansikt til ansikt I en tid hvor teknologi stadig spiller en større rolle, må vi våge å fremheve verdien av det analoge. Kan vi oppfordre forelesere til å sette av tid til å øve på ukomfortabel småprat hver dag?
Digital eller fysisk læring: Studenten bør ha rett til å velge Målet må være å bygge ut et godt og bredt digitalt tilbud i tillegg til, ikke istedenfor, det fysiske, skriver Nedim Olsson Kasumacic i et svar til Arve Hjelseth.
Et leit og lite inspirerende svar om digitale læringsopplevelser Relasjonen mellom lærer og student må gjerne være dominert av digitale møter, men en velfungerende relasjon stikker mye dypere enn tilfeldige møter med bussjåfører og hotellresepsjonister, skriver Arve Hjelseth i et svar til Nedim Olsson Kasumacic.
Vi skylder studentene gode digitale læringsopplevelser Kommer motstanden mot nettundervisning fra mangel på kunnskap om hvordan god digital opplæring faktisk ser ut i dag? Eller er det kanskje mangel på fantasi og ambisjoner?
Livslang læring for et aldersvennlig samfunn Alle, uavhengig av alder, bør ha muligheten til å studere og utvikle sine ferdigheter. Dette er også viktig for å skape et aldersvennlig samfunn.
Angrep på amerikansk akademia Den framvoksende treenigheten mellom politikk, penger og KI-utviklere må tegnes inn i et større bilde.
Fagskolen: Veien til en styrket høyere yrkesfaglig utdanning Fagskolene må ikke lenger sees som en sekundær vei, men som en integrert og essensiell del av høyere utdanning.
KI gjør oss mer kreative, men studenter ser baksidene Ungdommelig kreativitet styrkes av kunstig intelligens. Samtidig stiller studentene sunne, kritiske spørsmål til hva hjelpemiddelet gjør med utdanning og læring.
Studentene sier de lærer best når de leser på papir.— Ikke overraskende 7 av 10 studenter sier i en undersøkelse at de lærer best når de leser lange tekster på papir og ikke skjerm. — Jeg ser at mange skriver ut og lager sine egne kompendier av digitalt pensum, sier professor Marte Blikstad-Balas.
Ny læringsteknologi kan bidra til økt læringsutbytte Hvert år tar norske utdanningsinstitusjoner imot smarte, initiativrike og kreative ungdommer som av forskjellige grunner ikke har forutsetninger for å lykkes, dersom den eneste læringsmetoden som tilbys er å lese i en bok, stille på forelesning og ta notater.
Kunstig intelligens — lovande teknologi eller trugsmål mot akademiske normer? Spørsmålet om korleis me kan hegna om og revitalisera grunnleggjande akademiske normer i møte med ny teknologi er høgaktuelt ved europeiske universitet og høgskular.
KI-diskusjoner om forskning kan forebygge at et A- og B-lag blant studenter Det er behov for mange møteplasser for erfaringsutveksling om bruk av KI i forskning, ikke minst for å komme i møte den usikkerheten mange kjenner på. Dessuten er bruk av KI i forskning noe av det viktigste vi kan ta tak i for å legge til rette for kyndig KI-bruk blant studenter.
Spørsmål om KI som faglige spørsmål Vår inngang til debatten om kunstig intelligens, er å ta det i bruk med studentene. Hvis ikke vi som faglig ansatte integrerer KI i undervisningen, vil andre gjøre det.
ChatGPT kan brukes til både dumme og smarte oppgaver. Et svar til Are Bøe Pedersen Nå er jeg enda ikke forsker, men om jeg skulle blitt det så vil jeg definitivt se for meg en hverdag der KI er en naturlig del. Så tror jeg det som skiller de «dumme» fra de «smarte» er måten man bruker det på, skriver student.
Hvem er følelsesstyrte i debatten om KI? Det er foreløpig altfor lite forskning på hva og hvordan man lærer gjennom å bruke KI. Men noen ganger er det lov å bruke sunn fornuft. Læring er ikke noe vi vil sette bort til KI, slik vi setter bort matematikk til en kalkulator.
ChatGPT gjør deg dummere Å la studenter bruke språkmodeller som ChatGPT i akademisk arbeid senker prestasjonene deres, trener dem å prokrastinere, og fører til kognitiv svikt. Kanskje vi ikke skal skynde oss med å integrere det i studier og arbeid?
ChatGPT er bare starten Vi må jobbe enda mer tverrfaglig, og inkludere digital kompetanse tidligere og mer i utvikling av forskning og utdanning.
Karianne Tung: Me klarar ikkje å realisera potensialet utan akademia Ho skulle gi seg med politikk. Men no er Karianne Tung tilbake, som statsråd innanfor eit felt ho ifølgje seg sjølv har vorte veldig glad i.
Instituttleder: Trenger vi IT-studenter? Er programmering på vei inn i evigheten, lik en dinosaur som sakte, men sikkert forvitrer og blir til et fossil i påvente av å bli oppdaget av en paleontolog? Nei. Vi trenger fortsatt IT-studenter.
Digital undervisning gjør akademisk undervisning fremfor alt lesbar for maskiner Digitalisering av undervisningen dreier seg ikke bare om nye undervisningsformer og studenters behov, men også om sterke drivkrefter som utnytter de kommersielle mulighetene som oppstår når akademisk arbeid blir omgjort til data.
Hva mener vi med digital undervisning? Hvis en tredjedel av undervisningen skal være digital, overoppfyller mange faglærere denne normen med god margin, selv om vi nå er i en normalsituasjon etter pandemien.
Vi vil ikke lykkes med å prioritere IKT-studier om ikke alle aktørene i UH sektoren er med. Lite tyder på at universitets- og høgskolesektoren vil lykkes om ikke alle aktørene er med i satsing på IKT, mener innleggsforfatterne.
Videoopptak hjelper sårbare studenter Den nye universitets- og høyskoleloven har glemt en betydelig studentgruppe. Regjeringen må komme på banen før flere studenter faller av studiene, skriver Epilepsiforbundet.
Studieløp og kompetanse i vår digitale tid Norge har gode forutsetninger for å lykkes med forskning og utdanning innen kunstig intelligens. Nå må nasjonale myndigheter på banen for å støtte forsøksprosjekter, skriver rektor og prorektor ved UiB.
I hvilken grad vil maskinlæring endre forskningen? Større datasett, mer praktisk hjelp og effektivisering, mener Ketil Stølen.
(Nok) Et slag for PISA-modellen Den forrige modellen for digitalstøttet undervisning må oppdateres, mener Helge Høivik.
Slik lurte han sensor med ChatGPT — fikk A på eksamen Instituttleder Espen Langbråten Wilberg gikk systematisk til verks med samtaleroboten ChatGPT og fikk toppkarakter. — Ville vært vanskelig å avsløre, sier han.
Norges behov for IKT-kompetanse er stort og øker for hver dag som går. Fortsetter vi i dagens tempo er vi langt fra å dekke behovet for 40 000 nye hoder med IKT-kompetanse innen 2030, skriver Inge Jonassen og Marija Slavkovik.
Bekymret for det «raske spranget» til nye teknologier: — Det er absolutt en trussel Hvordan påvirkes vi av ny teknologi som ChatGPT og går digitaliseringen for langt? Tirsdag kveld var det duket for debatt i Stavanger.
Er vi for naive i møte med digitalisering? Ja, sier professor Er Norge for naive i møte med digitalisering, med chatboter og med store internasjonale nettselskap? Ja, er det korte svaret fra journalistikkprofessor Helle Sjøvaag.
Klok digitalisering Har vi tenkt i gjennom kva som er klok bruk av digitale verktøy, og har digitaliseringa no gått for langt? Spørsmålet stiller Joar Sande ved Høgskulen på Vestlandet.
Make the disputas great again! Institusjonene bør ta veloverveide valg når det gjelder hvordan disputasene skal avvikles, skriver Tony Burner.
Nyare forsking syner... Forskremde norsklærarar i heile Noreg står fram og gjev framtidsfrykta eit andlet. Med ChatGPT skal landet øydeleggjast, skriv Per Eilif Thorvaldsen.
Å strømme Nokut-konferansen koster mer enn et Premier League-abonnement — Ikke en stiv pris, mener Nokut.
To chat or not to chat Hvordan man skal stille spørsmål og interagere med slike verktøy er en ferdighet som kommer til å bli viktig fremover, skriver prorektor Pinar Heggernes ved Universitetet i Bergen.
Robotevangeliet Samtaleroboten ChatGPT opnar opp om familien, jul og korleis Gud skapte kunstig intelligens for å lage eit betre akademia.
Digitale pensumbøker gir nye muligheter, men kan også påvirke oss negativt, mener professor — Mange studenter sliter med å lese lengre og mer komplekse tekster, sier professor Anne Mangen ved Universitetet i Stavanger. Skjermlesing får deler av skylden.
Kunstig intelligens: — Vil bli bruk for fleire kunnskapsarbeidarar Ingen grunn til at forskarar skal frykte for jobbane sine. Tvert imot, ifølgje NHH-professor Tor W. Andreassen.
Kritisk til bergensk «hallelujastemning» for kunstig intelligens — Universitetet skal ikkje vere eit ekkokammer, seier forskar Anja Salzmann.
Vi ønsker pensum i papirformat Dere som har studert før den digitale revolusjonen vet hva jeg snakker om, skriver lektorstudent Mathilde Berg.
Er det på tide med ny organisering av digitale systemer? Vi må bli enige om hva vi snakker om når vi snakker om digital kompetanse for fagansatte, skriver Cathrine E. Tømte.
Vi må forstå hvordan digitalisering påvirker fag Norge står i fare for å bli hengende etter Europa dersom vi ikke setter digital forståelse, kunnskap og kompetanse på dagsorden, skriver Pinar Heggernes.
Å skape den beste læringa Vi kjenner på ei uro for at studentar ikkje vil komme på campus i framtida, skriv Anne-Grethe Naustdal, prorektor for utdanning ved Høgskulen på Vestlandet.
På tide å zoome ut fra pandemien Forsker Tony Sandset utfordrer til mer nytenkning om den fysiske undervisningen.
Tilgang på utdanning utjevner forskjeller mellom folk Regjeringen prioriterer profesjonsutdanninger, grønt skifte og digitalisering i fordelingen av midler til desentrale utdanninger.
Ja takk til hjemmeeksamen, men gjør det ordentlig Kanskje vi skal slutte å tenke på hjemmeeksamen som en nødløsning, og heller se på hvordan ordningen kan være en ressurs i akademia.
Den digitale omstillingen er tilvenningskrevende Norge ligger langt fremme i digitaliseringen av samfunn og arbeidsliv, og norske universiteter og høyskoler bør ta mål av seg til å være internasjonalt ledende på dette området.
Digital amputasjon av lærarstudentar Landets om lag 20 000 lærarstudentane har ikkje god, lovleg tilgang til læremidla dei skal bruke ute i praksis og i studiane.
Digitalisering er ikke en trussel mot godt læringsmiljø Studentene er tilbake på campus etter tøffe koronaår. Er det mulig å skape et godt læringsmiljø samtidig som vi satser på digitalisering?
Digital undervisningsteknologi alene fremmer ikke læring Krittavlen er ennå i bruk, og riktig brukt kan den skape læring nye digitale teknologier ikke er i stand å bidra til, påpeker innleggforfatterne.
Digitalisering ennå en uutnyttet verdi Digitalisering og IT må ses som en del av forskning og utdanning, ikke bare som et virkemiddel og en administrativ ressurs i seg selv, mener IT-direktør Ketil Are Lund.
En norsk-språklig faglitteratur på egen kjøl Vi kan ikke akseptere at internasjonale forlag tilbyr hele det digitale læringsdesignet og læremidlene for undervisningsdelen i norsk høyere utdanning, mener Helge Høivik.
Norge risikerer å bli slukt av de globale plattformselskapene «Hvis ikke de ansatte i sektoren utvikler gode digitale læringsressurser, kommer noen andre til å gjøre det. Så kan en jo selv tenke hva konsekvensen av det vil være på lang sikt», skriver Arne Krokan.
Interessant, men naiv debatt om digitalisering i høyere utdanning «Debatten om digitalisering har et manglende blikk på adferdsendringer i samfunnet for øvrig», skriver innleggsforfatterne.
Studentene trenger mer digital kompetanse — For Universitetet i Bergen er det helt vesentlig at utdanningene tilpasser seg den nye hverdagen slik vi kan utdanne fremtidens arbeidskraft, skriver prorektor ved Universitetet i Bergen, Pinar Heggernes.
Digitalisering er middelet, ikke målet Spørsmålet er ikke om vi er for eller imot digitalisering av utdanning, men hvordan vi kan bruke det vi har lært om digitalisering til å øke læringsutbyttet.
Immatrikulering ved NTNU blir digital. Selv etter covid Rektor Anne Borg mener studentene ønsker det, men studentene er skeptiske. Flere andre planlegger for fysisk seremoni.
Digital undervisning: Fagene må komme først — Uten fagene og studentenes læring som premissgrunnlag, blir diskusjonen om digitalisering av undervisningen innholdstom, skriver professor Sten Ludvigsen.
Medisinsk opprop mot heldigitale disputaser NTNU- og St. Olav-ansatte ber Fakultet for medisin og helsevitenskap om å åpne for fysiske disputaser. Smittevern kan ikke lenger brukes som et argument for digital løsning, mener de.
Pensjonerte seg og ga bort 52 forelesninger og lærebok Trond Andresen har undervist i reguleringsteknikk i 25 år. Nå er han pensjonist, gir bort sitt livsverk på dette området i digital innpakning. Andresen sverger til forelesningen og er svært lite glad for hjemmeeksamen.
Midler til EUs rammeprogram spiser av grunnleggende IKT-forskning — Siden 2020 har digitalisering blitt usynlig i regjeringenes arbeid. Å bøte på dette ved deltagelse i EU sine rammeprogram er ikke nok.
To år med nasjonal strategi for kunstig intelligens, hva nå? Vi anbefaler at det opprettes et tydelig og langsiktig program for KI hvor konkrete punkter for styrking av forskning og utdanning bør inngå.
Vi må skape gode sosiale rom for digital læring Ny rapport viser at den fysiske utformingen av undervisningsrom i større grad må være tilrettelagt for dynamiske og hybride læringsformer, i følge innleggsforfatterne.
Vi skal ta vårt ansvar i de store krisene Fire nyttårsforsetter for 2022. Styrke opplæringen av nye forskere. Bedre digitalisering. Finne nye og utradisjonelle samarbeid. Økt fokus på bærekraftig fremtid.
Eg ynskjer meg betre digitalisering i 2022 — For oss som har ivra for auka bruk av informasjonsteknologi og digitale verktøy kjennest det ofte ut som at utviklinga i sektoren vår går utfatteleg treigt. Men innimellom byksar det framover.
Redd syke studenter møter til undervisning på sykehusene. Digitale tilbud er for dårlige Medisinstudenter har undervisning på sykehus og mangler digitale alternativer ved sykdom. Nå etterlyser de bedre løsninger.
Digital utdanning uten pedagogiske regler Algoritmene som er innebygd i dagens digitale læringssystem skaper ubalanse mellom kommersiell design, som forfølger profitt, og design for å utdanne barn.
Har utviklet klinikkspill for veterinærene: — Kan ikke erstatte praksis Studentene får ikke møte nok ulike dyr og sykdommer i klinikken. Nå skal et dataspill gi studentene viktig øving før de skal ut i arbeidslivet.
Blikstad-Balas skal leia gruppe som skal jobba for betre læring Ei tverrfagleg gruppe, med mellom anna seks professorar, skal vurdera bruken av digital læringsanalyse i grunnopplæringa. Målet er betre læring for elevar og studentar.
Lanserte ny strategi for digital omstilling Vektlegger at studentene skal bli bedre forberedt på et digitalisert arbeidsliv.
Kan ein fylle distrikta sine behov via nettet? Mange snakkar varmt om desentralisert utdanning, men kan ein fylle distrikta sine behov for lærarar via kurs på nett? Og korleis skal distrikta få ungdommane til å flytte heim?
Vi må satse på tettere samspill mellom utdanning og forskning! 13 OsloMet-ansatte etterspør i Khrono 24. august utspill fra potensielle søkere til rektorstillingen, om hvordan man best styrker vilkårene for forskningen ved universitetet.
Urovekkende mangler i nasjonal digitaliseringsstrategi Utkastet for digital omstilling fra Kunnskapsdepartementet adresserer i liten grad hvordan fremtidens akademia, arbeids-, og samfunnsliv vil se ut.
Har «digitaliseringstoget» nådd endestasjonen? Høyskoler og universiteter burde i mye større grad tilpasse utdanningene ved digitalisering, slik at undervisningen blir mer tilgjengelig for alle studenter.
Universitets-Norge trenger mulighet til å dele pedagogisk nyskapning For 25 år siden måtte du bytte telefonnummer hvis du ville bytte mobilselskap, ikke ulikt ordningen som gjelder for lærestoffet universitetsansatte utvikler i dag.
Hybridundervisning: Nødvendig nyskapning eller digitalisering på ville veier? I den videre utviklingen av høyere utdanning vil hybridundervisning være et sentralt tema, hvor digitaliseringsskeptikere og digitaliseringsoptimister står mot hverandre.
Stans i studentutveksling hindrar ikkje internasjonaliseringsarbeid Til tross for at pandemien har ramma både mobilitet og samarbeidsprosjekter, finnes også eksempel på at innovative, digitale løysingar har gitt betre kommunikasjon og fagleg samarbeid.
Erfaringen med digital undervisning var så positiv at det er grunn til et varsko Pandemien bidro til et etterlengtet løft, skriver innleggsforfatteren.
Rådet som skulle sikre «helhetlig prioritering» ble for byråkratisk. Nå er det lagt ned Unit takker rådet for innsatsen etter bare ett år.
Hva risikerer vi å tape hvis vi undervisere vinner kampen om de svarte skjermene? Digital undervisning må foregå på undervisningens premisser og under en forståelse av læring som en samskapende prosess.
Mer bærekraftig internasjonalisering Pandemien har kastet nytt lys på behovet for mer digital samhandling på tvers av landegrenser, og virtuell utveksling er både bærekraftig og inkluderende, skriver Nina Waaler og Curt Rice.
Gratisprinsippet truet av digitale læringsressurser Som forventet har nå regjeringen foreslått at universiteter og høyskoler kan ta betalt for utdanningstilbud.
Zoom i bilen og fyr på peisen. Slik styrer dei no, direktørane. Zoom i bilen og fyr på peisen. Slik styrer dei no, direktørane.
How Covid-19 will change university lectures By outsourcing the presentation of information to new mediums and into new forms (digital material), we don’t create substitutes for us. We make substitutes for textbooks that allow us to teach better, which will stimulate demand.
Vedtok stor IT-sammenslåing ved Universitetet i Oslo Styret ved Universitetet i Oslo gikk inn for å etablere UiO:IT.
Stenger ute tilhørere fra digitale forelesninger Av personvernhensyn har Universitetet i Oslo bestemt at digitale forelesninger kun blir tilgjengelige for studenter som er registrert på studieemnet det kommende året.
Digitale læremidler: Ingen vellykket opprydding ved UiT Det kan være behov for opprydding på dette området. Men det bør ikke bygge på det man har gjort ved UiT Norges arktiske universitet.
Eit nytt universitet i ei ny tid Aldri før har vel utdanning og forsking spelt ei viktigare rolle i samfunnet enn nett no, skriv Gunnar Yttri.
UiT prøver å rydde opp i digital jungel Må det gjøres opptak av alle forelesninger og kan studentene reservere seg mot å bli filmet? Nye regler på UiT skal rydde vei.
Denne strategien for digitalisering bør bli den siste Er det Unit som skal styre digitaliseringen av universitets- og høgskolesektoren eller er det institusjonene?
Kunnskapsshopping Digitaliseringen gir oss nye og større muligheter til å konsumere kunnskap, men det gjør det også nødvendig å diskutere hva vi risikerer å miste når vi raskt og smertefritt tilegner oss ny kunnskap.
Filosof Henrik Syse: Mennesker må meisle ut maskinenes mål Med den rette demokratiske og etiske kontroll kan digitalisering være fantastisk — også for utdanningssektoren, som blant annet et storstilt utjevnende virkemiddel globalt, mener Henrik Syse.
Digitale læreverk er faglitteraturens lydbøker Det er bra at regjeringen har doblet bevilgningen til åpne digitale læreverk i 2021, men det trengs mye mer, skriver Helge Høivik.
Noen studier er likere enn andre Fysisk undervisning ved universiteter, høyskoler og fagskoler er igjen satt på vent som ett av tiltakene for å dempe smitten. Rammer slike tiltak alle studenter likt eller er enkelte studentgrupper mer utsatt enn andre?, spør Qalbi Kahn.
Skepsis til opptak av forelesninger — Jeg har ingen tro på at forelesninger skal utkonkurrere Netflix og HBO, sier jussprofessor Olav Torvund.
Svenske akademikere kritiske til opptak av forelesninger Bør forelesninger filmes og legges ut? Svenske akademikere er splittet i synet og mange er kritiske.
Vil undervise digitalt også etter pandemien. Får nei Universitetslektor Viggo Gabriel Borg Pedersen får lite støtte fra NTNU-ledelsen, og får ikke skrive i emnebeskrivelsen at undervisningen hans skal være nettbasert. Nå er han bekymret.
De satt på hvert sitt hjemmekontor og prøvde å tøyle panikken. Så tok stipendiatene grep Ved å mobilisere sosiale krefter digitalt, oppstod et lokalt handlingsrom midt i en krise, skriver to ph.d.-stipendiater fra Alta.
Vil lagre data om studenter hele livet. Nytt system møter personvern-hindringer Universiteter og høgskoler vil lagre informasjon om studenter og ansatte fra de begynner å studere til de er ferdige i arbeids- og utdanningslivet. Men personvernet har skapt implikasjoner.
De har laget systemet du bruker hver dag. I dag satte de ny rekord Innloggings-systemet Feide feirer hundremillionersjubileum.
Det er på tide å røske opp treet med rota Behovet for åpen tilgang til kunnskap har aldri vært større. Innenfor forskningsfeltet har man i stor grad klart å enes rundt noen åpne prinsipper. På undervisningsområdet er det fortsatt stor grad av individualisme og lukkethet, skriver Emma S. Vestli.
Vi langt bedre forberedt nå enn i mars. Samtidig er det flere ubesvarte spørsmål Mens myndighetene og ledelsen i sektoren er opptatt av strategisk tilpasning for å kunne være konkurransedyktig i et utdanningsmarked, er forskerne naturlig nok mer opptatt av fagutviklingen, skriver kronikkforfatterne.
La oss ta med oss det beste fra vårens dugnadsånd inn i den nye digitale tidsalder Mangler det sosiale, hjelper det lite med god digital undervisning, skriver førsteamanuensis Per Thorvaldsen.
Forelesningene blir ikke hva de var. Ikke høyere utdanning heller Nå «flytter» lærer selv inn i skjermen, skriver kronikkforfatteren.
Vi er bekymret for hvordan pandemien påvirker de ansattes arbeidssituasjon Økt arbeidspress på de ansatte og dårligere tilbud til studentene både på campus og i praksis, bekymrer forbundsleder i Fellesorganisasjonen Mimmi Kvisvik.
Dro på virtuell utveksling til Madagaskar. Det ga mersmak I vår gjennomførte 70 sykepleiestudenter ved Høgskulen på Vestlandet, campus Stord, virtuell utveksling til Madagaskar. Det ga mersmak.
Digital studentmobilitet vil aldri erstatte utveksling Norsk studentorganisasjone mener at internasjonaliseringen best oppnås hvis vi som studenter får dratt ut, slik at vi kan lære å leve i et annet land, med en annen kultur, levemåte og språk.
For enkelt om digitalisering Det beste for framtida i høyere utdanning er å avvise Asheims forslag om pålegge utdanningsinstitusjonene å legge ut alle forelesningerer gratis, skriver Guro Lind i sitt svar til Helge Høivik.
Fagforeningene bør ikke klamre seg til fortida Man er for det gode formål, men mot alle praktiske tiltak for å realisere det, skriver dosent Helge Høivik om Forskerforbundets forslag.
— Ikkje verdig eit parti som kallar seg kunnskapsparti Forskarforbund-leiar Guro Elisabeth Lind gir forslaget om å legge ut forelesningar gratis på nett det glatte lag. NHO hyllar idéen.
Kan UH-sektoren lære noe av perioden med hjemmekontor? Ledere i UH-sektoren må ta grep for å tilrettelegge for utnyttelse av digitale samarbeidsverktøy, skriver forskere bak en ny studie.
Det er vi som har rettighetene til digitalt undervisningsmateriale Det er vi som lager digitale læremidler har rettighetene til disse, akkurat som vi har rettighetene til våre lærebøker, skriver Olav Torvund.
Studentene bør oppfordres til å bli aktive deltakere Hvis det skal foregå en reell digital transformasjon i høyere utdanning, er det ikke nok med dugnad, skriver Hilde Larsen Damsgaard ved Universitetet i Sørøst-Norge.
No innfører NTNU digital korona-registrering NTNU listeførte studentane fysisk - og fekk kritikk. No skal registreringa av kven som er på førelesing skje digitalt.
En digital utdanningskløft Pandemien har gjort at det er all grunn til å rope varsko for tilgangen til høyere utdanning. Men å heve stemmen er for mange vanskeligere enn noen gang.
Må få på plass sterkere insentiver for god digital undervisning For å tilrettelegge for en mer varig endring er det nødvendig at universitetene og høyskolene utarbeider mer konkrete og forpliktende insentivordninger for aktive digitale undervisningsopplegg.
Digital ledelse: — Noen ledere fungerer bedre når de ansatte sitter hjemme Avstand er ikke det store problemet når det gjelder å være en effektiv leder, sier NHH-forsker Alexander Madsen Sandvik. Men hjemmekontor kan skape mange ekstra utfordringer.
Koronahøsten: Toppene er bekymret for ensomme studenter Både studenter, rektorer og ministeren for høyere utdanning og forskning frykter konsekvensene av en digital utdanningshøst.
Utdanning på nett har ikke blitt den suksessen man hadde håpet på Hvis vi ignorerer effekten av digitalisering i samfunnet vårt, kan det være at vi ikke får de positive resultatene av digital transformasjon som forkjemperne snakker så varmt om, skriver Abbas Strømmen-Bakhtiar.
Det er fem dagar til semesterstart. Medisin-studentane treffest allereie no 300 ferske medisin-og odontologistudentar skal treffa kvarandre digitalt fleire dagar før dei møter fysisk på campus.
Slutt å putle i krokene Universitets- og høgskolemiljøene, - lærere, forskere og studenter - må etablere egen digital modell- og definisjons-makt, skriver Helge Høivik.
Digitalisering, ikke digital transformasjon Å bruke pdf, powerpoint eller zoom skaper ingen fundamentalt endrede betingelser for læring. Dette er hva en ville kalle digitalisering og ikke digital transformasjon, poengterer professor Arne Krokan.
Den doble digitaliseringen:Fag og undervisning i endring I løpet av noen korte, hektiske dager fra 12. mars måtte all undervisning ved universitetet og høgskoler digitaliseres. Hva har vi lært, og hva kan vi ta med videre, spør dekanene Sten Ludvigsen og Morten Dæhlen.
Et godt læringsmiljø er ledelsens ansvar Det er nødvendig med et mer helhetlig undervisningsopplegg enn kun enda en nødløsning i neste semester, skriver leder i Norsk studentorganisasjon, Andreas Trohjell.
Setter strek for dugnaden I et brev til universiteter og høgskoler ber Forskerforbundet blant annet om at det tas hensyn til ansattes reelle tidsbruk.
6 av 10 lærer mindre med digital undervisning Mange studentar kjenner seg einsame og lærer mindre etter overgangen til digital undervisning, viser ei spørjeundersøking.
Har vi vært gjennom en digital revolusjon, eller har vi vært nødt til å bruke en digital reserveløsning? Vi vil advare mot denne utviklingen og minne om hva vi risikerer å miste, skriver innleggsforfatterne fra Universitetet i Agder.
Enklere og raskere godkjenning gjennom digitalisering Terje Mørland, har hatt sin siste dag som adm.dir i Nokut. Her takker han for seg med å skrive om digitalisering.
Ble korona-krisen spikeren i kista for skolepenger? Hvorfor kreve mer penger av en allerede økonomisk vanskeligstilt gruppe når man kan bruke allerede anvendt innovasjon i UH-sektoren til å drifte mer effektivt både med tid og penger, spør Daniel Masvik.
Veien videre for fleksibel undervisning Tiden er kommet for å lage et rammeverk og en plan for bruk av digitale undervisningsformer.
Nyeste artikler
Forskaren vaks opp i Israel. No veit han ikkje om han vil reisa tilbake
Nordisk Østforum legger ned. Forskere vil ikke lenger skrive skandinavisk
Khronos store julequiz
Fagskoledebattens blindsoner — mer enn ren kvalifisering for arbeidslivet
Frykter for kurstilbudet. Blir det svekket, kan det bli flere tomme studieplasser
Mest lest
Dette er Lise Øvreås sitt lag til rektorvalet ved UiB
Tidligere har hun fått drapstrusler for forskningen sin. Men nå har det skjedd noe
ChatGPT fikk A på eksamen. — Skulle nesten bare mangle
Cecilie Hellestveit vurderer å slutte å snakke med media: — Klikkhoreri
Professor ber studentene forplikte seg: Du vil bli sett på som en forræder om du dropper ut