Tidligere har hun fått drapstrusler for forskningen sin. Men nå har det skjedd noe 19. desember 2024 - 17:59
Professor ber studentene forplikte seg: Du vil bli sett på som en forræder om du dropper ut 16. desember 2024 - 16:41
Erna (63) med karriereråd til studenter: — Fullfør studiene. Ikke gjør som meg Erna Solberg åpnet Arbeidslivsdagene på Det samfunnsvitenskapelige fakultet på Universitetet i Oslo (UiO) til fullsatt sal. Der ga hun råd om karriere, blant annet å fullføre studiene — ulikt det hun selv gjorde.
Utfordringer med tilknytning til arbeidslivet I de nyeste tallene fra Studiebarometeret avdekkes en bekymringsfull trend ved Norges Idrettshøgskole (NIH): Studentenes oppfatning av tilknytningen deres utdanning har til arbeidslivet fortsetter å svekke seg ved flere studieprogram.
Dette er drømmestudenten til Borten Moe Datateknologistudent Erling Feet Nesset sikret seg jobb mange måneder før han var ferdig med utdannelsen.
Slit med å få jobb utan master Nyutdanna kandidatar frå Vestlandet får seg jobb, og fleire enn før vert verande i heimefylka. Men utan master må ein venta lenger på å få relevant stilling.
Teknologi for læring: Kost og nytte Utforsking av nye teknologier er essensielt for at akademia og dets studenter, og for at disse skal møte forberedt til arbeidslivet, skriver Cyvin og Mørtsell.
Arbeidslivsrelevans: Studentene kan senke skuldrene Jeg vil anbefale studentene å stresse mindre med arbeidslivsrelevans, skriver Kristin Bech.
«Arbeidslivsrelevans» som kriterium kan true fagligheten Arbeids- og næringsliv har en relativt kort tidshorisont, mens institusjonenes utdanningsprogrammer skal utvikle kompetanse som skal være nytte i 40 år, skriver Arve Hjelseth.
Nei Hjelseth, mer arbeidsrelevans nå! Hovedutfordringen til dagens utdanningsinstitusjoner er at de ikke greier å kommunisere hvordan pensum skal brukes på virkelige problemer, skriver Sondre Nikolai Harr.
Her hadde 97 prosent fått jobb et halvt år etter studiene Ni av ti masterstudenter hadde fått jobb før de var ferdig med studiene, melder Handelshøyskolen BI.
Mindre arbeidslivsrelevans nå! Så lenge de aller fleste kandidatene får relevant jobb, er økt vektlegging av arbeidslivsrelevans et potensielt destruktivt svar på et problem som ikke eksisterer, skriver Arve Hjelseth.
Vi må unngå danske tilstander «Det er fortsatt en akutt fare for at den pedagogiske diskusjonen vil bli flatet ut og at det glemmes hva god læring på universitetet egentlig er», skriver professor Bjørn Schiermer ved UiO.
Arbeidslivsrelevans i utdanninger og det vi kan lære av David Bowie Hvordan kan vi arbeide for å unngå en situasjon der de ferdigutdannede kandidatene sitter igjen med kunnskap og ferdigheter som er avkoblet arbeidslivets nåværende og fremtidige kompetansebehov? spør Runa Kalleson og Yngve Røe.
Danmark: Vil halvere mastergraden for halvparten av studentene Halvparten av studentene skal heretter ta en yrkesrettet masterutdanning, om den danske regjeringen får det som den vil.
Advarer mot å spå om framtidas behov i ny stortingsmelding — Det er behov for å prioritere utdanninger som er etterspurt fra både studentene og arbeidslivet, sier Ola Borten Moe. Humaniora-ledere advarer statsråden mot å forsøke å spå om framtidas komptansebehov.
En musikkutdanning for dagens musikkliv Ingen tradisjon er noen hovedtradisjon - slik bør det også være i norsk musikkutdanning, mener pianist og forsker Ingfrid Breie Nyhus.
På tide å få fart på samarbeidet mellom arbeidslivet og akademia Studenter bør få relevant arbeidslivserfaring for å se sammenhengen mellom «det virkelige livet» og studenttilværelsen, mener studentpolitiker Ida Lutro.
Nå må regjeringen lytte til Hatlenutvalget Disiplinfagene som ikke har et åpenbart yrke i andre enden, kan og bør ikke måles ut fra kravet om direkte relevans, skriver lederen av Samfunnsviterne.
Utdanning uten arbeidslivstvang NSO håper Ap og Sp har fått tenkt seg om, og lytter til rådene fra finansieringsutvalget om å skrote arbeidslivsindikatoren.
På god vei til tillitsbasert styring En fantastisk mulighet til å gjennomføre et nødvendig oppgjør med markedsstyringen av sektoren, skriver Ellen Dalen i NTL om finansieringsutvalgets forslag.
— Jeg håper Ap og Sp ikke «backer» unna Fremskrittspartiet vil trosse finansieringsutvalgets anbefaling og fortsatt jobbe for at arbeidslivsrelevans skal gi finansiell uttelling for universiteter og høgskoler.
Forberedelse til framtidig arbeid spiller liten rolle for studentenes tilfredshet Arbeidslivsrelevans i utdanningene har nylig blitt satt høyt på den politiske agendaen. Hva som menes med arbeidslivsrelevans er imidlertid uklart.
— Det er naivt å tro at alt blir som før Flere mener tallene fra det siste Studiebarometeret ikke er overraskende.
Slik lukker vi «gapet» mellom næringsliv og akademia Det er viktig å ta hull på myten om at universitetene er avkoblet resten av samfunnet.
Norske studenter mindre fornøyd med arbeidsrelevans enn svensker og finner Resultater fra en europeisk studentundersøkelse viser at norske studenter i mindre grad enn medstudenter i Sverige og Finland mener studiene gjør dem klare for arbeidslivet.
Asheim bekymret for universiteter og høgskoler:— Jeg er urolig for at SV ikke er med Åtte år med solbergregjering, ett og trekvart år med Henrik Asheim. Om få dager er det over. Vi rekapitulerer.
Arbeidsmarkedet trenger humanister Jeg håper den nye regjeringen anerkjenner samfunnets behov for en bredde i vår felles kompetanse og vil snu en trend som nå går i feil retning.
Universiteter og høyskoler som ressurs for omstilling og utvikling Regjeringen bør satse på mer fleksible og arbeidslivsorienterte utdanningstilbud, behovsindentifisert anvendt forskning og universiteter og høyskolers rolle som regionale utviklingsaktører.
Ny avtale skal få studentene tettere på arbeidslivet En ny avtale skal bidra til at norske studenter får mer kontakt med arbeidslivet mens de studerer. — Nå må alle parter bruke avtalen, sier statsråd Asheim.
Vi svikter dere ikke, studenter! — Både før og etter vi ble universitet har vi oppfordret våre studenter til kritisk refleksjon, å utfordre sannheter, engasjere seg, diskutere og arbeide på tvers av fag, skriver fungerende rektor ved OsloMet Nina Waaler.
Debatt om utdanning på arbeidslivets premisser Hvordan kan universiteter og høgskoler tilby utdanninger som svarer bedre til arbeidslivets behov, spør Høgskulen på Vestlandet på Arendalsuka onsdag ettermiddag.
Erfaringen med digital undervisning var så positiv at det er grunn til et varsko Pandemien bidro til et etterlengtet løft, skriver innleggsforfatteren.
Stortingsmeldingen som kan bli en av de viktigste i vårt århundre Norge trenger en helhetlig nasjonal satsing på kompetanseutvikling om data og databruk fra vugge til grav. Vi har en lang vei å gå.
«...selvfølgelig skal det ikke være akademisering der det ikke er nødvendig» Om programkomiteen får det som den vil, vil Høyre i helgen gå inn for å heldigitialisere universiter innen 2025 og gi bonus til dem som fullfører før tiden.
Praksis for alle studenter kan koste en milliard ekstra Hvis over 41.000 studenter som ikke har praksis får minst tre uker praksis hvert år, vil dette koste mellom 480 millioner og 1,6 milliarder kroner.
Tror på heltidsstudenten som et ideal — Handler også om identitet Det har blitt mer og mer vanlig å sende humaniora-studenter i praksis. — Det handler om å få studentene til å få øynene opp for at det er plass til dem i arbeidslivet, sier emneansvarlig ved Universitetet i Agder.
Asheim vil åpne for mer egenbetaling ved videreutdanning Personer som har to års arbeidserfaring eller mer, kan i framtiden i større grad måtte betale for videreutdanning på statlige universiteter og høyskoler.
Gjør styringen mer tillitsbasert Det er viktige endringer som mangler i regjeringens prioriteringer i den ferske styringsmeldingen, og som OsloMet mener Stortinget bør se nærmere på i sin behandling.
Roy Steffensen: — Dette er regelrett frekt av regjeringen Roy Steffensen reagerer kraftig på at statsråd Henrik Asheim etter hans syn overser pålegg fra Stortingets flertall knyttet til arbeidslivsrelevans og finansiering.
Ingen avklaring om finansiering. Asheim vil ha ny utredning Regjeringens styringsmelding for universiteter og høgskoler legges fram i dag, fredag, men uten forslag om en ny finansieringsordning slik stortingsflertallet har bedt om.
Asheim høster ros og forventning Både Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet er spente på hva regjeringen kommer med i styringsmeldingen. Den er lovet før påske.
Kommer med forslag til endringer i finansiering før påske Stortinget har stilt krav til statsråd Henrik Asheim om arbeidslivsrelevans, men leverer han? Ikke helt, sier Sp. Det kommer, tror Ap.
Slik vil regjeringen sikre bedre kontakt mellom studenter og arbeidsliv I dag er stortingsmeldingen om arbeidslivsrelevans blitt offentlig. Den skal presenteres mandag 15. mars.
Entreprenørskapsferdigheter - viktigere enn noen gang «The timing is right» for høyere utdanning i Norge nå, med Arbeidslivsrelevansmeldingen like rundt hjørnet, for å få inn flere entreprenørskapsferdigheter.
Forundret over YS sin quickfix Å delta på digitale emner som inngår i et studieprogram vil selvfølgelig gi noe faglig innsikt, men vil på langt nær gi samme utbytte som for en gradsstudent som er en del av et faglig og sosialt fellesskap.
Relevans: Look to Canada og Kongsberg Stortingsmelding om arbeidslivsrelevans innen høyere utdanning er rett rundt hjørnet. Canada blir trukket fram som et forbilde. Og Kongsberg.
Kortere kurs og arbeidsrelevans må ikke utfordre gratisprinsippet Et mer fleksibelt utdanningssystem og kortere kurs må ikke svekke vilkårene for å utøve universitetenes kjerneoppgaver, mener rektor ved Universitetet i Bergen.
45 millioner til tiltak for arbeidslivsrelevans Før jul fordelte Kunnskapsdepartementet 45 millioner til sju universiteter og høgskoler. Universitetet i Sørøst-Norge fikk 8 millioner.
Hva er profesjonsrelevant forskning? Vi har alle et felles mål: Å utvikle en kvalitetssikret, forskningsbasert og framtidsrettet lærerutdanning, skriver Line Sjøtun Helganger
Nybakte doktorer er fornøyde – men ikke med alt Ny rapport forteller at forskere med doktorgrad både i og utenfor akademia er godt fornøyd med både arbeidshverdag og relevans av egen utdanning.
Hvordan kan de vite hva som er arbeidslivsrelevant? Hvordan kan pedagoger og skolepolitikere vite hva samfunnet vil trenge og den enkelte vil ha glede av om 10 til 30 år, når de håpefulle er ute i arbeid og har tatt over?
Innovatører trengs overalt Vi i Ungt Entreprenørskap jobber hver dag med å utvikle elevers og studenters kreativitet, skaperglede og tro på seg selv, skriver leder for høyere utdanning i Ungt Entreprenørskap Norge, Yngve Lilledrange.
Instituttleder om Nokut-rapport: — Tendensiøs Instituttleder, Steinar Bøyum, reagerer på at en Nokut-rapport framstiller det som om bachelorutdanningen i filosofi mener at metafysikk ikke er arbeidslivsrelevant.
«Money talks»: Mer enige om utdanning og relevans Ledere ved høyere utanningsinstitusjoner var tidligere i år rasende på forslaget om å knytte finansieringsmodell til arbeidslivrelevans. I debatt torsdag var tonen mer forsonende.
Hvordan forberedes studentene på arbeidslivet? Et lignende tiltak som den danske ordningen med «studenterjobs» bør vurderes i Norge, skriver Nokut-direktør, Kristin Vinje.
Snart like vanskelig å komme inn på filosofi som medisin Poenggrensene for opptak i fag som filosofi og idéhistorie øker. Ved Universitetet i Oslo nærmer ettårig filosofi seg medisingrensen.
Arbeiderpartiets fossile kunnskapspolitikk Omstillingsevne er en del av universitetenes skjulte pensum, skriver professor Knut H. Sørensen i debatten om arbeidslivsrelevans.
Relevant arbeid er helt irrelevant Relevant arbeid etter endt utdanning er et særdeles dårlig kriterium som bygger på et smalt kunnskapssyn og et grunnleggende misforståelse av hva høyere utdanning egentlig skal levere til samfunnet, skriver Andreas Hammer Håversen.
Mennesker er samfunnsborgere, ikke bare arbeidstakere Stortingsvedtaket om arbeidslivsrelevans undergraver ikke bare humanistiske og samfunnsvitenskapelige utdanninger, men hele hensikten med høyere utdanning, skriver Sofie Lekve.
NHO-direktør om arbeidslivsrelevans som insentiv: — Ikke veien å gå Heller ikke Næringslivets Hovedorganisasjon ønsker at arbeidslivsrelevans skal måles i et nytt finanseringssystem.
De leker med pengene våre Selv om intensjonen er god, er ikke allting godt. Opposisjonen mener godt, men leker en farlig lek med et finansieringssystem på over 40 milliarder kroner. Men det er fortsatt ikke for sent å snu, skriver Henrik Asheim.
Ap avviser kompromiss-forslag fra H og KrF Dagen før forslaget om arbeidslivsrelevans i finansieringssystemet skal opp i utdannings- og forskningskomiteen, prøvde Høyre og KrF å få Ap med på et kompromiss. De fikk blankt nei.
«Det er uforklarlige forskjeller i finansieringen av institusjonene» Forskjellsbehandling mellom ulike universiteter og høgskoler bør være resultat av oppgavefordeling og åpen politisk prioritering, men slik er det ikke i dag, mener rektor Petter Aasen.
Samarbeidsråd bidrar lite til relevans i studier Råd for samarbeid med arbeidslivet har i liten grad gjort høyere utdanning mer relevant for arbeidslivet, går det fram av høring.
Mer enn bare hva man skal bli Hvis vi måler verdi ut fra nytte og suksess i arbeidslivet, står vi på bar bakke hver gang det av en eller annen grunn kollapser, skriver Torbjørn Olseth.
Skjønner ikke problemet rundt arbeidslivsrelevans — Jeg kan ikke forstå at det at man bringer inn arbeidslivsrelevans som ett av kriteriene i finansieringsmodellen skulle være truende for enkeltfag eller institusjoner, sier Arvid Hallén.
— Kva i helsike er det du driv med, eigentleg? Khrono kontakta eit knippe universitetsfolk, pluss kassa på Kiwi, for å lytte til kva dei meiner om nytte.
Frykter at humanistiske fag vil måtte legge ned — Dette vitner om en grenseløs mangel på kunnskap om hva vi faktisk driver med, og det er frustrerende, sier professor i kulturhistorie og museologi, om forslaget fra Frp, Sp og Ap.
Nifu: Bør «relevant jobb etter studiet» inngå i finansieringssystemet? Hvordan vurderinger av studiets arbeidslivsrelevans skal kunne brukes på en meningsfull måte som input i et finansieringssystem for studieplasser på det enkelte lærestedet, er vi i tvil om, skriver forskere ved Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
Ap, Sp og FrPs lek med spåkula Vi stiller oss spørrende til hvem som skal ha definisjonsmakten på hva som er arbeidsrelevant, og hvordan man kan vite hva arbeidslivet har behov for i de kommende årene, skriver Marte Øien.
Diskuterte arbeidslivsrelevans med Ap-lederen Dag Rune Olsen, leder for Universitets- og høgskolerådet, ville få Jonas Gahr Støre og Arbeiderpartiet til å snu om arbeidsrelevans. Her er hva Støre kan love.
Slik kom de fram til fordelingen av studieplasser — Det finnes så mange måter å styre sektoren og utdanningene i retning av arbeidslivsrelevans, uten å forelske seg i ett virkemiddel, ifølge Henrik Asheim.
Arbeidstilknytning bør vurderes som en indikator En eller annen form for arbeidstilknytning i etterkant av studiene bør vurderes som en indikator i finansieringsmodellen.
Ja til arbeidsrelevans. Nei til politisk hestehandel. Løsningen er at Ap og Sp endrer formuleringen på sitt forslag slik at det er rom for en grundig vurdering i samarbeid med sektoren. Det er ingen skam å snu.
Ullen rektor-tale Det siste vi trenger er at representanter for sektoren selv legitimerer dette – forsiktig sagt – lite gjennomtenkte finansieringsforslaget.
Statsråden ber Ap, Sp, Frp om å snu om finansiering – Når man foreslår noe som skaper såpass mye frustrasjon i en stor og viktig sektor er det ingen skam å snu, sier statsråd Henrik Asheim til Frp, Ap og Sp, ifølge VG.
Klart for krangel om finansiering Ingenting splitter universitets- og høgskolesektoren mer enn finansiering. Nå er det på 'an igjen. Krydret med relevans.
«Vanskelig å oppfatte myndighetenes interesse for arbeidslivsrelevans som urimelig» Det er behov for en helhetlig gjennomgang av finansieringssystemet, skriver fire rektorer.
Skal evaluere praksis i disiplinfag Praksis. Nokut har fått i oppdrag å evaluere om fag som statsvitenskap, historie og biologi bør ha praksis for å gjøre dem mer relevante for arbeidslivet.
Realistene er like relevante som teknologene Arbeidslivsrelevans. Teoretisk står absolutt ikke realfagene og naturfagene tilbake for teknologistudiene, men det trengs mer praksis i disse utdanningene, skriver leder av Tekna student, Sigurd Harstad.
Fikk innspill om bedring av kontakt mellom akademia og næringslivet Toppmøte. Mer praksis i utdanningene og flere doktorgradsprosjekter i bedrifter var blant innspillene regjeringen fikk med seg fra toppmøtet om forskning og høyere utdanning onsdag.
Nyeste artikler
Deler ut 46,5 milliarder — krever flere sykepleiere
Forskaren vaks opp i Israel. No veit han ikkje om han vil reisa tilbake
Nordisk Østforum legger ned. Forskere vil ikke lenger skrive skandinavisk
Khronos store julequiz
Fagskoledebattens blindsoner — mer enn ren kvalifisering for arbeidslivet
Mest lest
Dette er Lise Øvreås sitt lag til rektorvalet ved UiB
Tidligere har hun fått drapstrusler for forskningen sin. Men nå har det skjedd noe
ChatGPT fikk A på eksamen. — Skulle nesten bare mangle
Cecilie Hellestveit vurderer å slutte å snakke med media: — Klikkhoreri
Professor ber studentene forplikte seg: Du vil bli sett på som en forræder om du dropper ut